Posten får millionbøde for dårlig service

Post Danmark har store problemer med at bringe breve frem til tiden. Det resulterer nu i en bøde fra Trafik- og Byggestyrelsen. De danske forbrugere er forvejen nogle af det mest utilfredse i Europa, når det gælder postlevering.

Foto: Bax Lindhardt. Post Danmark får en bøde på 2,5 millioner kroner for ikke at leve op til kvalitetskravene til omdeling af breve og pakker.
Læs mere
Fold sammen

Post Danmark har det ikke let. Store fyringsrunder, lukning af posthuse og en løbende forringelse af servicen har fået postvæsenets popularitet til at styrtdykke. Onsdag modtager Post Danmark så endnu et slag til kinden, da Trafik- og Byggestyrelsen er kommet frem til, at Post Danmark har leveret så dårlig kvalitet i første halvår af 2016, at det skal koste en bøde på 2,5 millioner kroner.

Postloven giver Trafik- og Byggestyrelsen mulighed for at pålægge Post Danmark en kontant afklapsning, hvis selskabet ikke lever op til bestemte kvalitetskrav, når det gælder omdeling af breve og pakker.

I posttilladelsen til Post Danmark er det fastsat, at 93 pct. af de såkaldte A-breve skal være fremme »til tiden«, men Trafik- og Byggestyrelsen har konstateret, at det kun er lykkedes for Post Danmark at få lige knap 87 pct. af A-brevene frem i tide. Og det koster altså nu postvæsenet et millionbeløb.

En undersøgelse foretaget af EU-Kommissionen viste tidligere på året, at de danske forbrugere er nogle af de mest utilfredse i Europa, når det kommer til at sende og modtage pakker og breve.

Ud af i alt 100 mulige point scorede Danmark 74,1, når det kommer til posttjenesten, hvilket var 5,4 point under det europæiske gennemsnit. Kun Italien med 72,3 point og Island, der også er en del af det indre marked, fik med 71,6 point færre point end Danmark.

Undersøgelsen er blevet foretaget hvert andet år siden 2008.