Postansatte ydmyget i fyringsrunde

Tidligere ansatte og tillidsrepræsentanter kritiserer Københavns Postcenter for fyringsrunder, der blev håndteret på en måde, der gjorde situationen værre, end den behøvede at være.

Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Københavns Postcenter i perioden 2009-2012 gennemførte en eller flere årlige fyringsrunder, blev afskedigelserne håndteret på en måde, der gjorde situationen værre, end den behøvede at være lyder kritikken fra en lang række ansatte, tillidsrepræsentanter og mellemledere, der nu står frem. Det skriver avisen.dk

»Den årlige vurdering var det mest skadelige, man indførte. Det betød, at medarbejderne internt forsøgte at profilere sig selv på andres bekostning. Det gav nogle gnidninger og en dårlig stemning,« siger forhenværende tillidsmand og nuværende ansat, Kim Andersen.

Trusler om fyring brugt som et middel til at styre de ansatte, og selv om ledelsen nu er skiftet ud, står mange ansatte tilbage med psykiske mén efter årene, og undrer sig over, at ingen greb ind noget før, da d blev udsat for ydmygende evalueringssamtaler og test for at afgøre, hvem der skulle have en fyreseddel.

De ansatte i afdelingen »Maxibreve« blev blandt andet testet for, hvor hurtigt og fejlfrit de kunne sortere, selvom de havde haft jobbet i årevis, og ofte blev testen udskudt i sidste øjeblik, så de ansatte måtte møde nervøse op flere dage i træk.

»Folk var bange. Vi vidste jo, at de ville af med nogen. Det var underligt at blive testet i et job, jeg havde udført i 14 år, men jeg var nervøs, for hvis jeg dumpede, blev jeg måske fyret,« fortæller tidligere ansat Ali Shaverdi.

En gang årligt fik de ansatte en vurdering med en karakter, hvorpå dem med lavest karakter blev fyret.

Her blev ansatte for eksempel vurderet som »svagt begavede« eller til at »gå i ét med tapetet«, fremgår det af et mødereferat fra fagforeningen, som ellers havde været fortaler for vurderingssamtalerne.

Københavns Postcenter nye, Michael Hermann, valgte i december 2013 at sætte en endegyldig stopper for de årlige vurderingssamtaler, der var indført af hans forgænger og har desuden meldt ud, at han vil arbejde på at undgå fyringer i produktionen i 2014.

Avisen.dk har været i kontakt med den tidligere centerchef, men han siger, at han ikke må udtale sig, og Post Danmark ønsker ikke at kommentere på sager, der foregik under den tidligere ledelse.