Post Danmarks gule postbiler skal være grønne

Post Danmark satser massivt på bæredygtig transport og er med 50 nye elbiler landets største ejer af el-køretøjer. I dag blev de nye biler indviet af transportministeren, som roser initiativet.

Transportminister Henrik Dam Kristensen afprøver Post Danmarks nye eldrevne postbiler med Martin von Horsten, chef for distribution i Post Danmark. Ministeren kørte dog ikke selv ruten, da alle bilerne har automatgear - noget ministeren ikke har kørt med før. Af samme grund skal alle ansatte også prøve de nye biler, de steder bilerne bliver indsat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kølerhjelmen æder grådigt vejstriberne, en for en smutter de under bilen og forsvinder i bakspejlet. Store betonklodser fyldt med firkantede ruder bliver udskiftet med grønne marker, for at blive forvandlet til kiosker, tankstationer og villaer med små haver og postkasser.

Hver dag kører de karrygule varevogne forbi fra Hedehusene til Roskilde og fylder postkasserne med kuverter og papir og leverer nogle af de pakker og breve til millioner af danskere, der hver dag efter arbejde åbner postkassen før hoveddøren for at se, om postbudet har været der.

I dag er der dog en forskel, da en karavane af Post Danmarks postbiler kører ind på distributionscentralen i Roskilde. Blinkets tikken kan tydeligt høres i bilens mave, da den sniger sig højre ind på parkeringspladsen. De er alle eldrevne, en del af Post Danmarks nye  miljøsatsning, og i den ene sidder et gammelt postbud - transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

»Det er et rigtigt godt initiativ. Både for miljøet, men også for postmændene. Du skal jo tænke på, hvor meget man sidder og skifter gear og kobler ud på sådan en tur. Det bliver til rigtigt mange ture gennem en karriere, og så kan man ende med koblingsknæ,« siger Henrik Dam Kristensen.

Martin von Horsten, chef for Post Danmarks distribution nikker med øjnene på vejen.

»Det har vi faktisk en del medarbejdere, der klager over, smerter i leddene, og alle elbiler har jo automatgear. Det er en kæmpe fordel. Og så er de dejligt lydløse,« siger han.

Bilerne skal fra i dag være en del af Post Danmarks flåde af el-køretøjer, som også tæller 1.700 el-cykler og 100 el-scootere, og med de nye biler er Post Danmark landets største ejer af el-køretøjer. Frem mod 2020 vil koncernen nemlig have reduceret CO2-udslippet med 40 procent.

»Vi har kørt et forsøg med dem på Bornholm, og det fik vi rigtig gode tilbagemeldinger på fra vores medarbejdere. Nu vil vi prøve det i en større skala og fordeler de 50 biler på landets ti største distributionscentre,« siger Martin von Horsten.

Elbilerne skal køre med masser af store pakker, som de mindre eldrevne cykler ikke kan håndtere. Men det er dog stadig brevene, der er drivkraften i Post Danmark, selv om branchen ser noget anderledes ud, end dengang i slutningen af 1970erne, hvor Henrik Dam Kristensen var landpost.

»Dengang var bilerne jo rullende posthuse. Især når der skulle køres med girokort for landmændene omkring den 20. i måneden. Sådan er det ikke mere, nu foregår meget over internettet,« siger han.

»Ja, der er sket en stor udvikling! Og den udvikling er vi også en del af med vores satsning på bæredygtig transport,« siger Martin von Horsten tilføjer:

»Der er store fordele ved at skifte til elbiler. Vi håber på, at vi kan undgå en del reparationer, da bilerne ikke har koblinger, og elbilerne er mere simpelt bygget. Desuden er de smarte til bykørsel, for de lader op, når de stopper og starter - derfor er de en god løsning.«

Med en dump lyd går døren i bag ministeren, da han må skifte Post Danmarks elbil ud med ministerbilen, en sølvgrå benzinsluger. Teknologien har endnu ikke kunne gøre det muligt at skifte benzin ud med batteri, når det gælder de lange ture, en minister må tage.

Men med Post Danmarks satsning og i et samarbejde med Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport håber koncernen at kunne få udbredt el-køretøjerne til andre erhverv med samme behov for kørsel på kortere strækninger og i byerne og få reduceret Danmarks erhvervslivs CO2-udledning.