Post Danmark under anklage for prisfusk

Statens postselskab anklages for at sænke prisen på uddeling af reklamer med penge fra den faldende brevforretning.

Foto: Brian Bergmann. Folketinget er lige nu i gang med at behandle en ændring af postloven, der blandt andet skal hjælpe Post Danmark gennem problemerne. Én omdelingsdag mindre og ingen uddeling på mandage er nogle af de ændringer, der er udsigt til. 
Læs mere
Fold sammen

Endnu et opgør mod Post Danmark kan komme snigende.

Postdistributøren beskyldes for, at dumpe priserne på uddeling af reklamer ved hjælp af penge fra den krympende brevforretning.

Det skriver Børsen.

Post Danmark uddeler reklamer for langt under 1 kr. pr. styk. Prisen for at sende et traditionelt A-brev stiger til gengæld til 9 kr. fra nytår. Det vil være det femte slagsmål i rækken mellem Post Danmark og konkurrencemyndighederne.

Anklagen kommer blandt andet fra FK Distribution.

»Post Danmark giver pristilbud til vores kunder, som ligger under FK Distributions omkostningsniveau. Jeg skal ikke udelukke, at Post Danmark er mere effektive end os, men jeg tvivler kraftigt,« lyder det fra Mads Dahl Andersen, der er administrerende direktør i FK Distribution, til Børsen.

I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forklarer kontorchef Martin Nyvang, at de hele tiden holder øje med Post Danmark.

»... Det er derfor, vi har haft fire større konkurrencesager. Det er et område, der ligger meget højt i vores bevidsthed,« siger han til Børsen.

Sagen har ramt Christiansborg, hvor en række ordførere ønsker langt mere gennemsigtighed i det gamle statsejede postselskab, fordi Post Danmarks måde at fordele sine produktionsomkostninger på er skadelige for konkurrencen.

»Det er jo helt absurd, at Post Danmark får mulighed for at indrette sin omdeling efter de adresseløse forsendelser, når omkostningerne til distributionen indrettes efter brevene. Så kan de nedsætte prisen på de adresseløse forsendelser og drive de private ud af markedet,« siger erhvervs- og vækstordfører Brian Mikkelsen (K) til Børsen.

Før har Post Danmarks argument været, at deres reklamer udgør en meget lille meromkostning, fordi postbuddet alligevel skal forbi med breve på ruten rundt i landet. Men mængden af breve, der skal uddeles. er siden år 2000 dykket med 60 pct.

Kommunikationschef i Post Danmark, Morten O. Nielsen, svarer i en mail til Børsen, at Post Danmark overholder lovgivningen og pointerer, at de har Højesterets ord for, at deres prissætning er helt lovlig.