Positive vinde blæser på annoncemarkedet

De store annoncører ser positivt på marketingbudgetterne for næste år. Samtidig er forbrugerne mindre negative i forhold til reklamer, end de har været.

Foto: Kristian Sæderup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Reklamer har vist altid været ilde set, ikke mindst blandt de politisk korrekte. Men nu ser det ud til, at der er balance mellem ”irritation” og ”opmærksomhed” i befolkningen i forhold til reklamer, viser Mindshares årlige reklameanalyse. Samtidig er andelen af befolkningen, der siger, at reklamer ”slet ikke” eller ”sjældent” irriterer vokset fra 29 pct. i 2009 til 39 pct. i 2010.

Læs også: Annoncefest på sociale medier

Når annoncørerne igen mener, at der igen blæser milde vinde på annoncemarkedet, ser 2011 ud til at være positivt for bureauer og virksomheder. Otte ud af ti annoncører forventer at have samme eller større markedsføringsbudget i 2011 i forhold til i år, lyder det ifølge Gallups og Mindshares årlige Trendanalyse, hvor de største annoncører spår om 2011. Det er første gang siden, at annoncørerne ser positivt lys forude, hvilket i øvrigt er identisk med den store annoncør-analyses konklusioner, der udkommer til januar, og som Megafon laver for Huset Markedsføring.

Specielt online-markedsføring kan forvente et boost til næste år med sociale medier som den store vinder. Således svarer 82 pct. af annoncørerne, at de forventer at bruge flere penge på annoncering på sociale medier sammenlignet med i år. Til gengæld har banner-annoncering toppet.

Blandt de vigtigste konklusioner er:

• 97 pct. af annoncørerne forventer at anvende online markedsføring i 2011 og størstedelen af dem at øge budgettet til de forskellige platforme, hvor især de sociale medier som noget nyt vil indgå som vigtige værktøjer i den kommercielle kommunikation.
• hver tredje annoncør forventer at mindske annonceringen i dagblade næste år.

Martin Ove Rasmussen, Mindshares adm. direktør, forventede ved præsentationen af undersøgelsen, at ”der er ingen tvivl om, at 2011 bliver et bedre år blandt de store annoncører end i år.” Markedet for de store annoncører vil stige med omkring fem procent i 2011, lyder Mindshares vurdering.