Populære elbiler kører uden om Danmark

Chevrolet har allerede meldt ud, at Volt-elbilen ikke skal til Danmark på grund af afgifter, og Opel regner kun med at tage ganske få hjem af deres elbil.

Chevrolet har allerede meldt ud, at deres Volt-elbil ikke tages til Danmark på grund af afgifter – og Opel regner kun med at tage ganske få hjem af deres Ampera-elbil, der er søstermodel til Volt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Opels nye el-hybridbil Amtera er helt støjsvag, særdeles letkørt under alle forhold – og kører omkring 70 kilometer på en opladning. Da vi prøvede den i Københavns trafik forleden, var der måske 25 kilometer strøm tilbage – så da vi nåede Rungsted Havn, var det slut.

Bilen stoppede bare ikke – så kørte videre ved hjælp af en lille benzinmotor, der virker som generator og sikrer strøm til batterierne.

Den typiske europæer kører ifølge Opels undersøgelser kun 65 kilometer om dagen – og det vil for flertallet af Ampera kunder betyde, at de ikke kommer til en benytte benzinmotoren til hverdag – men kan lade op hver nat. Kører man længere, kan man så også lade i firmaet. Opladningen med bilens 16 kWh batterikapacitet varer fire timer med normal opladning hjemme.

Men den geniale el-hybrid bil bliver formentlig for dyr til Danmark, fordi det kun er rene elbiler, der slipper for vores voldsomme bilbeskatning. Chevrolet har allerede meldt ud, at deres Volt-elbil – der er søsterbil til Ampera - ikke tages til Danmark på grund af afgifterne.

Ampera, der bygges fælles med Chevrolet Volt i USA, vil dog kunne fås fra januar. Men 650.000 kroner mener Opel Danmark vil begrænse kundegruppen herhjemme.

Fra Rungsted Havn kan vi se over på Sveriges kyst, hvor man er mere positive overfor hybridbilers beskatning. 350.000 kroner skal hr. Svensson i Malmö betale for bilen – så hvis man er til fornuftige elbiler, så flytter man til Sverige eller et andet land end Danmark.

Regeringens klimakommission har ellers anbefalet regeringen at hybridbiler beskatningsmæssigt burde høre til gruppen af elbiler. Men det tyder intet på bliver virkelighed.

Skat har i første omgang afvist muligheden, men Opel er dog blevet bedt om at komme med en udspil til, hvordan de ser en afgift af bilen kunne blive beregnet.

Senere ventes teknikken indført i varebilen Vivaro – men så er beskatningen naturligvis ikke 180 procent plus – men kun 30 procent.

Ampera-teknikken består blandt andet af to elmotorer, der sikrer mellem 40 og 80 kilometers kørsel på ren el – alt efter konditionerne. Når batterierne giver op, begynder en 1,4 liters benzinmotor at generere strøm til batterierne.

Bilen har fire køremåder at vælge imellem: normal-mode, bjerg-mode, hold-mode og sport-mode.

Bjerg-mode er kun til ferieturen sydpå eller nordpå, sport-mode giver mere power, lidt skarpere køreegenskaber – men øget forbrug – mens hold-mode er eminent til langturen. Man kan her vælge at vente på at køre på strøm – for hvis man kører ferietur til Harzen, passer benzinmotoren bedst. Så kan man skifte til el, inden man kører ind i Goslar. Hold-mode slår range-extenderen til – og bruger ikke af strømmen imens.

Benzinmotoren i Ampera kan sikre 500 kilometers kørsel ud over el-driften. Kører man på ren benzindrift – kaldet range extender – går bilen 20 km/l.

Ampera yder hvad der svarer til 150 hk, momentet er fra 0 km/t på 370 Nm. Det forklarer accelerationen til 100 km/t til kun ni sekunder. Topfarten er på 161 km/t.

CO2-udledningen er helt nede på 35 gram pr. kilometer blandet kørsel – og gennemsnitsforbruget er på hele 60 km/l, så der er dog dømt laveste takst ved den grønne afgift. El-motoren forbruger 0,24 kWh pr. kilometer. Batterikapaciteten er 16 kWh.

Sammenligner man Ampera med Opels Astra 2,0 CDTi med 160 hk, er CO2 udledningen i Ampera ved blandet kørsel el og benzin (25.000 km. på el og 5.000 km på benzin) over 30.000 km. i alt 775 kg. Astraen når op på voldsomme 3.780 kg.