Populær skægtrend rammer barberkæmper

Den store genopblomstring af skæg, som begyndte i 2013, fortsætter med ingen tegn på stagnation - og det rammer hårfjerningsindustrien hårdt.

Foto: ALEXANDER UTKIN

I 2014 faldt salget af barbermaskiner og blade med 3,6 pct. og udviklingen vil fortsætte ifølge analysefirmaet Mintel, som forsker på området. Skægget vil altså fortsætte med at barbere overskuddet i 2015.

Det skriver The Telegraph.

Virksomheder som Gillette konkurrerer i et hårdt marked om at producere stadigt mere komplicerede designs i håbet om at omvende de skæggede mænd.

Dog er der muligvis håb forude, fortæller Andy Hill, som er direktør for det britiske barberfirma King of Shaves: "Hvis det bliver en lang, varm sommer, vil folk måske genoverveje deres skæg".

Bare fordi mændene i stigende grad er behårede i ansigtet, betyder det dog ikke, at de er usoignerede. Andelen af mænd, der bruger fem eller flere produkter på ansigtet eller kroppen, er vokset fra 11 pct. i 2013 til 17 pct. i 2014. Analysen fra Mintel viste også, at kvinder investerer i de mere langsigtede metoder til hårfjerning - såsom at købe lasere til hjemmebrug.