Bruger du en onlineportal til at booke et hotel eller andet overnatningssted, når du skal på ferie?

Flere tror måske, at det er en mere sikker løsning.

Imidlertid viser det sig, at det ikke er tilfældet – i hvert fald ikke for overnatningsstederne. 

En af de mest populære platforme, Booking.com, har i flere måneder undladt at sende gæsters penge videre til de danske hoteller og overnatningssteder, hvor gæsterne vel at mærke har overnattet. 

Det skriver DR, der bringer et eksempel med en kvinde, som ejer et lille bed and breakfast-sted i Køge. På trods af en travl sommersæson har hun ikke set skyggen af betaling fra gæsterne. 

Indehaveren Helle Kramer fortæller, at hun har 196.000 kroner til gode hos bookingportalen.

»Jeg bruger rigtig mange ressourcer på at tænke over, om jeg får dem eller ikke får dem, og hvad jeg så gør, hvis jeg ikke får dem. Vi har ikke fået penge i otte uger, og nu er det så mange penge, at jeg begyndt at miste troen på, at jeg får dem,« siger hun til DR, som også bringer et eksempel med en mand, der kommet i en slem økonomisk klemme på grund af manglende betaling fra Booking.com.

Ifølge mediet har der været problemer med betaling siden juli. 

Det skaber stor bekymring hos indehaverne af overnatningssteder, som mange gange har forsøgt at kontakte den hollandske techgigant Booking.com for at få hjælp, men det har ikke gjort nogen forskel. 

Truer med sagsanlæg

Brancheorganisationen Dansk Erhverv har fået flere end 200 henvendelser fra hotel- og bed and breakfast-ejere i samme situation, skriver DR.

Nu truer brancheorganisationen HORESTA i et brev Booking.com med et sagsanlæg, skriver Turistmonitor

I et brev til platformens hollandske hovedkvarter skriver brancheorganisationen, at Booking.com opfører sig »uacceptabelt«.

Hvis pengene ikke kommer snarest, er HORESTA klar til at gå rettens vej.

»Såfremt udeståendet ikke afregnes inden for to dage, forbeholder HORESTA sig ret til at tage retlige skridt mod Booking.com,« skriver HORESTA i brevet til Booking.com.

Hotelkæden Danske Hoteller, der består af 25 hoteller, venter sammenlagt på fire millioner kroner, fortæller bestyrelsesformand Erik Sophus Falck til Turistmonitor.

DR har kontaktet Booking.com, der ikke ønsker at stille op til interview. Men Booking.com har sendt et svar, hvori de skriver, at de manglende betalinger skyldes uventede tekniske problemer.