Pop up-butikker indtager byerne

Flere og flere butikker åbner helt bevidst blot for en kort periode

Foto: Søren Bidstrup

En pop up-shop er en forretning, der åbner for en kort periode for så at lukke igen. Det er et fænomen, vi kommer til at se mere og mere til. Sådan vurderer seniorkonsulent ved Retail Institute Scandinavia Mette Skovgaard Frich over for Fyens Stiftstidende.

- Der er mange ledige lejemål, og en pop op-shop er en oplagt og uforpligtende mulighed for at prøve grundlaget for en butik af, siger hun.

Mens udlejerne i det mindste for en tid får indtægter, frem for at lejemålet står tomt, er pop up-butikker en oplagt gevinst for forbrugerne, mener Mette Skovgaard Frich:

- De gør det sjovere at gå på indkøb. De bryder forudsigeligheden.

- Kunderne kan godt lide, at byen forandrer sig, og det giver fornemmelsen af byen som en markedsplads, siger Mette Skovgaard Frich.

Det kan være alt fra en helt ny iværksætter til etablerede kædebutikker, der popper op.

Fra USA kender Mette Skovgaard Frich eksempler på legetøjskæder, der åbner butikkerne i højsæsonen omkring halloween og jul for så at lukke igen.

- Og det behøver heller ikke blot at være i de eksisterende butikslejemål, siger Mette Skovgaard Frich, der henviser til, at en kæde som Tommy Hilfiger har åbnet butikker i stilfulde bjælkehytter, der er sat op på for eksempel strande.

I dag åbner der i Odense en pop up-shop ved navn Kunstfabrikken.

- Huslejepriserne i Odense er så høje, at det ikke er muligt for specialbutikker at etablere sig, siger en af initiativtagerne til Kunstfabrikken, Pernille Albers, der ser pop up-shoppen som både et alternativ til en etableret forretning og som et opråb til politikerne om at se på huslejeniveauet i Odense.