Politikere vil undersøge flysikkerhed

Venstre beder transportministeren om at se nærmere på lovgivningen. Også SF vil have transportministeren til at se på sagen.

Ryanair. Flyrejse med Ryanair fra Københavns lufthavn Kastrup til Luton ved London i England. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Debatten om Ryanairs brændstofpolitik rykker ind på Christiansborg og i Europa-Parlamentet i Bruxelles.

Partiet Venstre mener, at der er grund til, at Danmarks transportminister ser på lovgivningen, efter at Berlingske har bragt oplysninger om Ryanairs brændstofpolitik. Blandt andet vil Venstre have undersøgt, om der i lovgivningen er tilstrækkelig sikkerhedsmargin i kravene om, hvor meget brændstof flyene skal have med.

»Jeg har nu rejst et spørgsmål til transportministeren, hvor jeg spørger, om der i de gældende regler for, hvor meget brændstof flyene skal have med, er en tilstrækkelig sikkerhedsmargin i forhold til, at passagerernes sikkerhed ikke kan komme i fare,« siger Kristian Pihl Lorentzen (V).

Den liberale trafikordfører understreger samtidig, at hans henvendelse til ministeren ikke har noget at gøre med, at han har mistillid til piloter generelt.

»Der er tale om dygtige og ansvarlige mennesker, og jeg tror ikke på, at der er nogle af dem, der lader sig presse til at bryde reglerne,« siger Venstre-ordføreren.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Et internationalt problem

Også på den anden politiske fløj bliver flyselskabets brændstofpolitik debateret. En af de personer, som er skarpest i sin retorik af Ryanair, er gruppeformand for Socialistisk Folkeparti Jonas Dahl. Han retter også appel til transportminister Magnus Heunicke (S) om at skride ind.

»Vi har sagt til transportministeren, at han må gå ind i sagen – både i forhold til de danske passagerer og på europæisk plan,« siger Jonas Dahl.

SF har også tidligere haft kig på netop Ryanair. For få uger siden spurgte partiet transportministeren, om han vil se på sikkerheden generelt i lavprisselskaber i Europa.

»Hvilke overvejelser gør transportministeren sig om sikkerheden i lavprisflyselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin?,« spurgte SFeren Eigil Andersen transporministeren.

Eigil Andersen spurgte desuden Magnus Heunicke (S) om, hvad han vil »gøre i EU-sammenhæng for at sikre flypassagerernes sikkerhed i vore dage?«.

Flysikkerheden til debat

Også Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne deltager i den politiske debat om Ryanair. Både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti lægger vægt på, at flysikkerhed bør debateres på EU-plan. I EU er der ifølge Ole Christensen medlem af Europa-Parlamentet allerede politisk ønske om at se på sikkerheden i luftfartsindustrien. En debat er gået i gang, og den handler særligt om, hvorvidt det stigende antal løst ansatte piloter kan udgøre et sikkerhedsproblem for Ryanair og andre.

»Vi bliver simpelthen nødt til at lave nogle opstramninger på europæisk plan for at sikre, at Ryanairs ansatte har ordentlige vilkår. De skal have social sikring og en løn, de kan leve af,« siger Ole Christensen.

Ryanair kalder kritikken af selskabets brændstofliga for »falske påstande« og henviser til, at de irske luftfartsmyndigheder, IAA, giver grønt lys til Ryanairs brændstofpolitik. Ryanair fastholder, at selskabets piloter fuldt ud har kompetence til at beslutte at tage ekstra brændstof med, og at selskabet overholder de europæiske regler på området.

Læs mere