Politikere: Svært at sikre bankkunder bedre vilkår

Umiddelbart er politikerne ikke indstillet på at lovgive om, hvorvidt bankerne er forpligtede til at levere en uvildig rådgivning.

Steen Gade er en af de bekymrede politikere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Bankrådgiverne oplever et stigende pres, der skal få dem til at sælge de produkter til deres kunder, som sikrer banken de mest fordelagtige aftaler.

Fire ud af fem rådgivere svarer i en undersøgelse fra Finansforbundet, som Berlingske bragte onsdag, at de har personlige mål for, hvor stort et salg de skal præstere. Samtidig svarer 23 procent af de ansatte, at de fra tid til anden har oplevet, at deres virksomhed vil have dem til at sælge noget, som ikke er i kundens interesse.

Salgspresset bekymrer flere politikere, der har svært ved at se en umiddelbar løsning på problemet.

»Det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, men jeg ved ikke, hvordan man skal gøre noget ved det, da jeg ikke ser lovgivning som den rette vej frem. Man må erkende, at bankerne er kommercielle virksomheder, der ligesom andre brancher gerne vil måle deres medarbejderes produktivitet,« siger erhvervsordfører for Dansk Folkeparti, Hans Kristian Skibby.

Også erhvervsordfører for de Radikale, Ida Auken, mener, at det er uhensigtmæssigt, at de bankansatte og rådgiverne bliver presset til at sælge frem for at rådgive.

»Jeg synes, det er en diskussion, som vi skal have løbende for at følge med i, om folk får den bedste rådgivning på så vigtigt et område som deres privatøkonomi. Umiddelbart vil jeg kigge nærmere på de udtalelser, der kommer fra de bankansatte, og hvad organisationen mener, der kan gøres bedre for deres medlemmer.«

Presset på bankrådgiverne understreger det generelle problem, at danskerne har for dårlig uafhængig rådgivning og en overdreven tillid til, at bankrådgivningen nærmest er netural på trods af, at de bankansatte arbejder i en kommerciel virksomhed, mener erhvervsordfører for SF, Steen Gade, Han kalder tallet på 23 procent for »alarmerende stort«.

»Det er tydeligt, at der er et problem. Jeg vil rejse det over for erhvervsministeren og sige, at det er noget, han skal kigge på, og bede ham overveje, hvordan vi stiller forbrugeren bedre.«

Steen Gade påpeger, at det eneste alternativ, danskerne har til at få rådgivning i bankerne, er at gå til uvildige advokater med ofte høje timelønninger. Det, mener han, er en elendig situation at stå i som forbruger, og derfor ser han gerne nye rådgivningsmuligheder.

»Det offentlige kan invitere til at lave en konkurrerende forretningsmodel, som vi økonomisk kan hjælpe i gang, så danskerne har mulighed for at få upartisk økonomisk rådgivning til et rimeligt beløb,« siger han.