Politiets nye fortælling

Kresten Schultz Jørgensen, Bylinefoto2011, Byline foto 2011, Bylinefoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Midt i vreden over det terrorlignende anslag mod Krudttønden på Østerbro og synagogen i Krystalgade har én ting kaldt på bred respekt og anerkendelse: Politiets indsats, der både før og efter sikrede, at tingene ikke udviklede sig endnu værre.

Rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg har selv i medierne – helt berettiget – sagt god for indsatsen. Vi andre kan kvittere med anerkendelsen af, at politiet i disse år reelt gør det fremragende, også fra et kommunikationsperspektiv. Fortællingen om politiet er reelt så enestående, at den kan og bør være en inspiration for ganske mange offentlige organisationer og myndigheder.

De seneste dages tilfredshed med politiet er således ikke noget tilfælde. Den er symbolet på en tendens, der de seneste år har øget befolkningens tillid til politiet til et niveau, der i de årlige målinger foretaget af Reputation Institute placerer politiet helt i top; i oktober 2014 således med en score på 78,1, der giver politiet en tredjeplads kun overgået af Forbrugerombudsmanden og Folketingets Ombudsmand.

Tilliden bygger naturligvis på, at antallet af anmeldelser i kriminalitetsstatistikken (stik imod det hysteri, man nogle gange finder i medierne) er på det laveste niveau siden 1980erne. Men der er også tale om resultatet af meget, meget dygtig udført branding i en situation, hvor politiet sagtens som andre offentlige organisationer kunne føle sig presset. Man kan nævne tre tendenser, der alt andet lige presser politiet:

Med politireformen, der trådte i kraft i 2007, reducerede et bredt flertal på Christiansborg antallet af politikredse i Danmark. Det skabte en række organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer, som politiet har skullet forholde sig til – samtidig med det løbende arbejde.

Den økonomiske krise og borgernes generelt stigende krav til myndighederne om bedre service har betydet, at politiet løbende skal yde mere for de samme penge.

Samfundets normer ændrer sig, så autoriteter fylder mindre. Det er ikke længere nok bare at kræve, at borgerne skal rette ind, fordi de får en instruks fra politiet. Folk vil have en god forklaring på tingene i dag. Politiets øverste ledelse står derfor med den udfordring, at de både skal øge effektiviteten og servicen samtidig. Når politiets omdømme alligevel står så stærkt, skyldes det naturligvis løbende godt arbejde – men også fokusering på kommunikation som en del af øvelsen. På tre måder:

Øjenhøjde: En fælles beslutning om, at hver eneste medarbejder i rigspolitiet står for ro og venlighed – dagligt. Det kan mærkes også i disse dage, hvor politiet gør alt andet end at bidrage til, at tingene udvikler sig til en »os« og »dem«-situation. Danskerne har et – i modsætning til, hvad man i disse år f.eks. oplever i USA – et nærværende og værdigt politi.

Stærk ledelseskommunikation: Et nyt hold af politichefer kommunikerer stærkt og overbevisende også i medierne – herunder både rigspolitichefen og de dygtige chefer i f.eks. Anklagemyndigheden.

Sociale medier: Politiet har siden 2012 brugt både Facebook og Twitter særdeles aktivt, og selv om man sagtens kan nævne risici ved, at en offentlig myndighed på den måde interagerer decentralt og spontant med offentligheden, ja, så virker det i dette tilfælde kolossalt godt.

Særligt politiets brug af sociale medier er i kommunikationskredse anerkendt som en væsentlig grund til succesen. For det første på grund af image-vinklen, hvor de enkelte politikredse i udtalt grad er i øjenhøjde ved at give et indblik i det daglige arbejde. For det andet fordi man rent operativt får hjælp til politiarbejde, udsender efterlysninger mv., som det f.eks. skete under terroranslaget forrige weekend.

Politiets omdømme er således alt i alt en succeshistorie, der er værd at notere sig. Et godt omdømme og dermed tillid fra borgerne er i realiteten helt afgørende for, at politiet kan løse sin samfundsopgave. Når borgerne har tillid til politiet, anmelder vi også kriminalitet og medvirker til at forklare politiet om hændelser, der har betydning. At det gode omdømme så ikke kommer af sig selv er indlysende – honnør herfra for et enestående stykke kommunikationsarbejde i det offentlige Danmark.