Politiet: Uber-spekulant udnytter østeuropæere til at køre sine biler

En kinesisk statsborger har hyret seks-syv østeuropæere til at køre sine Uber-biler for sig. Politiet kender til flere tilfælde af Uber-vognmænd. Det er moderne rufferi, siger DF-ordfører til Fagbladet 3F.

Foto: TOBY MELVILLE. Københavns Politi har kendskab til mindst to sager, hvor Uber-partnere har fået andre til at være chauffører i deres biler.
Læs mere
Fold sammen

Københavns Politi har kendskab til mindst to sager, hvor Uber-partnere har fået andre til at være chauffører i deres biler.

- Vi har erfaret, at der er nogle, der ejer flere personbiler opskrevet hos Uber. Vi har også konstateret, at der er nogle, der låner bilerne ud til andre til Uber-kørsel, siger vicepolitiinspektør Henrik Møller Jakobsen fra Københavns Politi.

I det mest bemærkelsesværdige tilfælde har én Uber-partner ifølge politiet haft 6-7 østarbejdere ansat til at køre Uber-kørsel for sig i sine seks private biler. Til gengæld skulle østarbejderne betale provision af deres indtægt til ejeren af bilerne, der har givet dem en timeløn under Ubers faste taxameterpris.

- Det er en kineser, der er opført som ejer af flere biler. Og det er udlændinge fra Østeuropa, der har kørt Uber-kørsel i bilerne. Vi har standset den samme østeuropæer i den samme bil, som han ikke er ejer af, ad flere omgange, siger vicepolitiinspektør Henrik Møller Jakobseni.

Derudover har Københavns Politi kendskab til et andet tilfælde, hvor en Uber-bil ad flere omgange er blevet kørt af både den registrerede ejer og en anden bilist. I begge tilfælde er chaufførerne blevet sigtet for at køre Uber-kørsel og sagerne er videregivet til politiets anklagemyndighed.

Transportordfører for Dansk Folkeparti, Kim Christiansen, er forundret over, at politiet ikke for længst har slået hårdt ned på Uber-vognmændenes praksis, som han sammenligner med prostitution indenfor taxabranchen.

- Selvfølgelig er det ikke lovligt at have seks mand kørende for sig uden vognmandstilladelse. Det svarer til moderne rufferi, og jeg forstår slet ikke, at man ikke kan gøre noget ved det fra politiets side.

Fagbladet 3F har også bedt Uber om en kommentar og har modtaget følgende mailsvar:

- Uber er en betydningsfuld nettobidragsyder i den lokale økonomi. Vi skaber nye økonomiske muligheder for tusindvis af mennesker i hver by, hvor vi er til stede. Derudover forbliver langt den største del af den generede omsætning - turpriserne - lokalt, eftersom de går til chaufføren, siger kommunikationschef i Uber Norden, Oliver Carrà.