Politiet bekræfter efterforskning af YouSee-nedbrud

Københavns Politi bekræfter, at man undersøger anmeldelse af TV-nedbruddet, der nytårsaften efterlod flere end én million danskere med sort skærm.

Mange danskere måtte ty til radio eller naboer for at se Dronningens nytårstale på grund af nedbrud hos YouSee. Nederst: YouSee-logo (Fotograf: Torkil Adsersen/Scanpix) Øverst: Fotograf: Dronningen giver sin årlige nytårstale. ( Fotograf: KeldNavntoft/Scanpix 2016)      Fold sammen
Læs mere

Der ligger tilsyneladende en kriminel handling bag det nedbrud, der nytårsaftensdag kort før klokken 17.00 fik TV-signalet til at forsvinde hos 1,2 millioner YouSee-abonnenter.

Efter en omfattende undersøgelse internt i TDC Group, der har TV-udbyderen YouSee under sig, står det klart, at nedbruddet skyldes en bevidst skadelig handling begået mod YouSee, lyder det i en pressemeddelelse fra TDC.

Og telefirmaet er torsdag eftermiddag gået videre med sagen til politiet. Københavns Polti undersæger nu sagen, bekræfter Steen Hansen pressemedarbejder i en email til Berlingske Business.

»Vi kan bekræfte, at Københavns Politi har modtaget en anmeldelse vedr. nedbruddet hos YouSee. Sagen undersøges nu af Efterforskningsenheden.«

Steen Hansen fortæller, at Københavns Politi pt. ikke har flere kommentarer til sagen.



YouSee oplyser ikke, hvem de mener står bag fejlen, men gentager, at det kræver stor viden om selskabets systemer at få et nedbrud til at ske.

»Efter en omfattende undersøgelse af sagen, herunder med involvering af eksterne eksperter, har vi nu et klart billede af, hvad der er sket. Der er tale om et kompliceret nedbrud, som kræver detaljeret viden om YouSees setup og tv-platform. Vi vurderer på den baggrund, at der er tale om en bevidst skadelig handling. Vi har derfor overgivet sagen til politiet, og vi kan dermed ikke kommentere yderligere,« siger TDCs topchef, Pernille Erenbjerg.

Det er stadig uklart, hvad der præcist skete, da fejlen ramte YouSees TV-signal.

Selskabet har dog oplyst, at det krævede, at man manuelt skulle ud på 33 centraler over hele landet for at genstarte installationerne, ligesom software i 300 bokse, der styrer trafikken af TV-signalerne, blev skiftet ud. I alt var 100 medarbejdere involveret i arbejdet.

YouSee har efter nedbruddet måtte sende knap en million »undskyld«-emails ud til kunder, der mistede signalet nytårsaften. De er blevet lovet kompensation i form af en underholdningsoplevelse, som YouSee vil fortælle nærmere om på et senere tidspunkt.