Polar Rose går i offensiven

Den danske iværksættersucces, Polar Rose, der har specialiseret sig i genkendelse af mennesker på digitiale fotos, er nu på vej med deres første egentlig massekommercielle produkt. Et system, der integrerer Polar Rose med Facebooks 175 mio. brugere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens de fleste endnu kun kender Polar Rose fra presseomtale, er der mindst 175 millioner mennesker, der meget snart kommer til at stifte bekendtskab med iværksættervirksomheden med det revolutionerende produkt. Det er det hastigt voksende sociale netværk Facebook, der nu bliver integreret direkte med Polar Roses ansigtsgenkendelsesteknologi.

Der har ellers være stille om Polar Rose i en rum tid - men virksomheden har inden for de seneste år fået heftig omtalte for at have opfundet noget, ikke engang mægtige Google kan finde ud af.

Polar Rose har udviklet en teknik, hvor teknologien kan genkende personer på fotos. Det kan ellers være vanskeligt, fordi fotos er i 2D - og fordi mennesker sjældent ser ud på samme måde på to forskellige billeder. Men via en avanceret teknik, hvor emuleres et 3D-lag henover ansigter på billederne, kan Polar Rose genkende den samme person fra billede til billede - også selv om folk ser vidt forskellige ud. Systemet er ikke fejlfrit - og derfor har Polar Rose udviklet en læringsfunktion, hvor systemet spørger brugeren om det har gættet rigtigt. Ved at vinge af i Polar Roses forslag, præciseres søgningerne, så systemet lærer af brugerens valg.

Ingen har hidtil formået at udfordre Polar Rose for alvor på området for ansigtsgenkendelse. Til gengæld har Polar Rose haft en udfordring med at skabe en forretningsmodel på teknologien. Det er det, selskabet nu er på vej mod.

Facebook-fremtid

Polar Rose har i et stykke tid haft et samarbejde med den Yahoo-ejede fototjeneste Flickr - men fra den ottende april, begynder Polar Roses navn også at dukke op alle vegne på Facebook. Det sker fordi brugerne fra den dag via Facebook kan logge ind hos Polar Rose og få autotagget billeder af de folk, der ligger i brugerens billeddatabase hos Facebook. Tags vil sige, at et billede af en person forsynes med navnet på personen og derefter tilknyttes personens egen Facebookprofil.

Dermed vil en hvilken som helst profil på Facebook efterhånden blive fyldt op af både brugerens egne billeder og de billeder, andre har taget af en.

"For os handler det om at hjælpe folk med at organisere deres fotos bedre. Det unikke er, at man via Facebook kan knytte billeder sammen med identiteter. Nogle vil ikke bryde sig om det - men de kan jo så fjerne deres navn fra de billeder, de ikke ønsker at fremvise," siger Nikolaj Nyholm, der er direktør for Polar Rose.

Modeller som skal give overskud

Polar Rose arbejder i disse dage intenst med en række modeller, der kan give selskabet overskud - og eksponeringen på Facebook gør i hvert fald ikke situationen værre. En af forretningsmodellerne er blandt andet automatiseringer, når folk opretter fotoalbums til fremkaldelser. Her kan Polar Rose hente penge fra dem, der tjener penge på at fremkalde digitale fotos og selskabet er allerede godt i gang med at lave aftaler.

Det samme gælder tjenester, hvor der skal vises annoncer, der passer til de billeder, brugeren ser. Billeder af strande kan parres med annoncer for ferier - bare for at nævne et eksempel. Det kræver blot, at systemet ved, at billedet er en strand - og det er netop det, Polar Rose prøver at skabe en forretningsmodel ud fra.

"Vi omsætter - men ikke meget. Til gengæld har vi en række store amerikanske spillere på vej ind i partnerskaber om det her. Vores basisscenarium er, at vi begynder at tjene penge ved udgangen af 2010," siger Nikolaj Nyholm.

Facebook-integrationen går dog i luften om få dage - og Nikolaj Nyholm forventer, at den vil brede sig som en steppebrand. Brugerne får nemlig besked, når de er blevet tagget via Polar Rose på en af deres venners billeder - og erfaringen viser, at man i 97 procent af de tilfælde, vil vælge at gå ind og se, hvilket billede det drejer sig om.

Polar Rose beskæftiger nu 17 mand - og prydede tilbage i 2006 forsiden af det ansete magasin Red Herring med overskriften: "What Google Can't Do".


Fik du læst:

Verdens billigste PC afsløres

Krig om Telias iPhone-kunder

Stor russisk trafik under Øresundsbroen