Pokémon Go tjener milliarder til bagmænd

Mobilspillet, der er blevet en verdensplage, slår alle hidtidige rekorder, selv om det er gratis. Samtidig er et alvorligt problem endelig løst.

Foto: Ida Marie Odgaard. Pokémon Go-dillen har også ramt Danmark, hvor tusinder jager de små monstre på deres mobiltelefon ved at slå GPSen til og bruge telefonens kamera, som så vil vise, hvor væsenerne gemmer sig og kan fanges. Spillets bagmænd tjener stort, selv om det er gratis, for mange køber ekstra, når de først er i gang med at spille. Foto: Ida Marie Odgaard, Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Det usandsynligt populære mobilspil Pokémon Go skovler penge ind til sine bagmænd, selv om det er gratis. Den første måned er det blevet til mere end 200 millioner dollars svarende til 1,34 milliarder kroner, og dermed slår spillet alle tidligere rekorder.

Pokémon Go, hvori man skal jage de tegnede mini-monstre, koster ganske vist intet at hente og spille, men undervejs kan man købe ekstra funktioner og tilbehør. Den handel kom for alvor i gang, da Pokémon Go blev lanceret 25. juli i Japan, hvor spillet er udtænkt, skriver CNBC.

Hentet over 100 millioner gange

Nu er spillet hentet flere end 100 millioner gange. Det blev lanceret i begyndelsen af juli. Selve Pokémon-spillet er 20 år gammelt men udnytter nu den såkaldte udvidede virkelighed - på engelsk »augmented reality« eller AR -, hvor man lægger et kunstigt skabt lag oven på det, som man selv kan se, så man kan bevæge sig rundt i spillet ved, at sensorer i, i dette tilfælde, telefonen registrerer, i hvilken retning man kikker eller bevæger sig.

De 200 millioner dollars er ifølge appanalyseselskabet Sensor Tower det globale salg gennem Apples App Store og Google Play, hvorigennem spillet kan hentes. Til sammenligning trak Supercells spil »Clash Royale« den første måned efter sin lancering 125 millioner dollars hjem, og Pokémon Gos indtægter er syv gange større, end da det svensike »Candy Crush Soda Saga«, blev udgivet i 2014.

Pokémon Go er udført af Niantic, men det er Nintendo, som også står bag spillekonsollen Wii, der ejer varemærket Pokémon. Nintendos aktie strøg i første omgang i vejret, da spillet på få dage udviklede sig til en kæmpe succes, og Nintendo måtte derfor rykke ud og forklare, at spilsuccesen kun vil påvirke Nintendos pengekasse i begrænset omfang, eftersom Nintendo hverken har skabt eller ejer spillet. Nintendo ejer dog 32 procent af udgiveren The Pokémon Company, og dermed ruller der alligevel penge ind.

Også Google og Apple tjener penge

Både Google og Apple tjener også penge. De tager nemlig 30 procent af salget i spillet. Google ejer desuden en andel i Niantic.

Niantic har desuden indgået aftale med burgerkæden McDonald's i Japan, som har betalt for, at 3.000 burgerbarer bliver lagt ind i spillet som de steder, hvor spillerne kan kæmpe mod hinanden. Flere sponsoraftaler er ifølge Niantic på vej.

Samtidig fortsætter Niantic med at åbne for spillet i flere lande, dog endnu hverken Sydkorea, Indien eller Kina, mens man samtidig forsøger at løse de problemer, som spilentusiaster har påpeget.

I Iran er spillet blevet forbudt »af sikkerhedsgrunde«. Samme årsag angiver den israelske hær til sit forbud, fordi man frygter, at den aktive GPS og brug af kameraet på mobiltelefonen både kan afsløre soldaters fysiske placering og tage billeder af hemmelige steder.

Batterisparefunktion tilbage på iPhone

Niantics seneste opdatering af spillet løser et meget alvorligt problem på iPhone-telefoner. Her kunne man ikke slå batterisparefunktionen til, hvilket betød, at telefonens batteri hurtigt blev drænet, fordi spillet både trækker på GPS-koordinater for at kunne placere brugeren korrekt geografisk i forhold til de Pokémon-monstre, der er i nærheden, og desuden konstant anvender kameraet.

Pokémon Go har medført et kæmpe salg af ekstrabatterier til mobiltelefoner. Flere store, norske elektronikkæder meldte allerede efter få uger udsolgt af de små batteripakker, som kan lade elektronik op på farten, uden at der er en stikkontakt i nærheden.

Når batterisparefunktionen er slået til, tones skærmens lysstyrke ned, så man kan gå rundt og vente på, at telefonen brummer, når der er en Pokémon-figur i nærheden, uden at man hele tiden behøver at se på telefonen og dermed bl.a. være til fare for andre i trafikken til fods, på cykel eller sågar i bil.

Sensor Towers analyse viser, at Pokémon Go i gennemsnit spilles 26 minutter om dagen på de telefoner, hvor det er installeret.