Plummer-selskab indgår forlig i ny kopisag: Pludselig dukkede »Karls Premium« sneaker-rens op i Netto

Ronald A/S og Salling Group blev for kort tid siden dømt til at betale 300.000 kroner i erstatning til kunsthåndværkeren Anne Black for kopikrukker solgt i Netto. Nu har Ronald A/S med Kenneth Plummer i spidsen indgået forlig med sneakeriværksætteren Karl Faurholt, hvis navn pludselig dukkede op i Netto.

Karl Faurholt begyndte som 17-årig at restaurere og håndmale sneakers. De seneste tre år har han haft en forretning i indre København, hvor han blandt andet laver særlige design på bestilling og sælger sneakers til mange tusinde kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Butikken KarlsKicks i indre København er fyldt med farverige sneakers.

Et par »Chunky Dunky«-sneakers lavet i samarbejde mellem Nike og isfænomenet Ben & Jerry's står i en montre som en af butikkens kronjuveler – komplet med kunstigt koskind og Nikes swoosh-logo designet til at ligne smeltende is.

De blev flået af hylderne, da de i maj blev sendt på markedet i et stærkt begrænset antal til omkring 800 kroner parret. Nu sælges de som samlerobjekter til langt over 10.000 kroner.

Bag disken huserer den i dag 23-årige Karl Faurholt, der som 17-årig stod med et par slidte og hullede Adidas-sko i hånden, som han mente var for gode til at smide ud.

»Jeg valgte at sætte dem i stand, tage nogle før- og efter-billeder og lægge dem op på Facebook. Folk syntes, at det var så fedt og begyndte at kontakte mig for at spørge, om jeg ikke også kunne gøre det med deres sko,« siger Karl Faurholt.

I begyndelsen kørte han rundt på sin mors damecykel og hentede folks sko for at sætte dem i stand, lappe huller med stykker af stof og male på dem.

De seneste tre år har han med butikken i København for alvor bygget på sit sneaker-brand, hvor titusinder følger med på Facebook, Instagram og YouTube.

Da Karl Faurholt begyndte at interessere sig for sneakers, var det mest en ting i USA. Siden er interessen i højere og højere grad krøbet over Atlanten til Danmark. »I dag går stort set alle unge mennesker op i sko,« siger Karl Faurholt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Her håndmaler han sneakers på bestilling, renser og restaurerer folks slidte sneakers samt opkøber slidte sko og sælger dem videre.

»Har man givet 5.000-6.000 kroner for et par sko, kan det godt betale sig at give 500 kroner for at få dem fikset igen. Det er en god forretning for både kunderne og mig,« siger Karl Faurholt.

Samtidig er han begyndt at satse på egne produkter som den bærende del af forretningen. Det drejer sig blandt andet om renseprodukter som renseskum, nanospray, børster og klude. Den første prototype af KarlsKicks egne sneakers er lige kommet hjem.

Karls dukker op i Netto

Til en familiefødselsdag blev Karl Faurholt pludselig ringet op af sin medejer og bestyrelsesformand Martin Glarvig, der er blevet spurgt, om deres produkter er kommet i Netto.

I spotvareafdelingen ligger nemlig Karls Premium-sneakerrens bestående af en børste, en mikrofiberklud og en rensevæske til 45 kroner.

Men Karl Faurholt og KarlsKicks har intet med produktet at gøre.

Det har til gengæld firmaet Ronald A/S med tidligere DR-generaldirektør Kenneth Plummer i spidsen som administrerende direktør. Et selskab, der flere gange er blevet beskyldt for at kopiere produkter og varemærker.

Senest i en årelangt retstvist med kunsthåndværkeren Anne Black, hvor efterligninger af hendes krukker fra Ronald A/S i 2016 blev solgt i Netto.

For godt en måned siden fik hun i Østre Landsret tilkendt en erstatning på 300.000 kroner fra Netto-ejeren Salling Group og Ronald A/S.

»I mine øjne en direkte kopi«

Da de får Karls Premium-sneakerrens fra Ronald A/S i hånden, mener hverken Karl Faurholt eller Martin Glarvig, at der kan være tale om et tilfælde.

»KarlsKicks er førende inden for sneaker-rens og sneakergamet generelt i Danmark. Så når sådan en stor virksomhed går ud og laver et produkt, der minder så meget om vores, ved de altså godt, hvem vi er. Jeg er helt sikker på, at det er fuldt ud med vilje,« siger Karl Faurholt og fortsætter:

»Skrifttypen er den samme, alle de små features rundt omkring logoet og på emballagen er de samme. Det er i mine øjne en direkte kopi.«

Til venstre et af Karl Faurholts egne produkter under KarlsKicks-brandet – i dette tilfælde en renseskum. Til højre Karls Premium-sneaker-rens produceret af Ronald A/S og solgt i Netto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

På sin hjemmeside bruger Karl Faurholt vendingen »Premium Sneaker Products«, ligesom han har registreret varemærket KarlsKicks i relation til salg, design og vedligeholdelse af fodtøj i Danmark.

Inden interviewet har KarlsKicks via advokat henvendt sig til Ronald A/S, men har oplevet at være blevet spist af med en forklaring om, at det netop er et rent tilfælde.

Navnesammenfaldet skyldes, at Ronald A/S’ produkt er opkaldt efter selskabets sneakerglade økonomidirektør ved navn Karl Lücking, lyder beskeden.

Ronald A/S har dog tilbudt KarlsKicks 35.000 kroner i kompensation, hvilket KarlsKicks ikke finder tilstrækkeligt.

Pludselig er der indgået forlig

Efter snakken med KarlsKicks henvender Berlingske sig mandag eftermiddag til Ronald A/S og Salling Group for at høre deres version af, hvordan et sneakerrensesæt med navnet Karls Premium – der intet har med Karl Faurholt og KarlsKicks at gøre – er endt i Netto.

Begge lover at vende tilbage tirsdag formiddag.

Tirsdag ved frokosttid vender Ronald-topchef Kenneth Plummer tilbage med beskeden om, at man nu er lige på trapperne med at indgå et forlig, som alle er glade for. Kort efter er parterne blevet enige.

Kenneth Plummer afviser, at der lader til pludselig at være kommet skub i tingene.

»Det er ikke korrekt. Der har løbende været en dialog mellem vores advokater for at løse den her sag på en mindelig måde. Det, er vi glade for, nu er sket,« siger Kenneth Plummer.

Beløbet er større end 35.000 kroner, men derudover vil ingen af parterne fortælle mere om størrelsen.

»Vi har blandt andet betalt et beløb til KarlsKicks, og vi er blevet enige om, at det deler vi ikke med omverdenen. Vi synes, det er et fair beløb og en fair løsning,« siger Kenneth Plummer.

De tilbageværende produkter i Netto-butikkerne er nu ved at blive fjernet fra hylderne og trukket tilbage. Hos Salling Group skriver pressechef Kasper Reggelsen tirsdag eftermiddag i en e-mail:

»Vi ønsker på ingen måde at markedsføre eller sælge produkter, der udnytter andres rettigheder. Og er der den mindste tvivl om et produkt, vi sælger, standser vi salget omgående og undersøger det udførligt. Det er også tilfældet her, og selvom vi kan forstå, at der er fundet en mindelig løsning mellem de to parter, vil vi gennemgå det, vi er blevet præsenteret for, meget grundigt.«

Kendte ikke til KarlsKicks

Kenneth Plummer nægter samtidig pure, at Ronald A/S bevidst har kopieret Karl Faurholts brand.

»Der er ikke nogen hos os, der forud for den her sag havde kendskab til KarlsKicks. Jeg har selvfølgelig spurgt ind til, hvordan det er kommet til at hedde Karls, og der har jeg fået at vide, at der er tale om lidt en intern joke, hvor vi har brugt navnet på vores økonomidirektør, som rigtig tit går i hvide sneakers,« siger topchefen.

Hvis jeg stod nede i Netto, ville jeg med det samme tro, at KarlsKicks stod bag det her produkt. Hvad er sandsynligheden for, at det ender sådan ved et rent tilfælde?

»Det er den forklaring, jeg har fået, og den tager jeg for gode varer. Men vi anerkender, at vi ubevidst har lavet en fejl og påtager os ansvaret og konsekvensen af det,« siger Kenneth Plummer.

Det tager fem til syv timer for Karl Faurholt at håndmale et par sneakers efter kundens ønsker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Inden Kenneth Plummer blev administrerende direktør i 2013, sad han otte år i bestyrelsen for Ronald A/S – heraf fem år som formand.

Han fortæller, at selskabet på ingen måde spekulerer i at bryde andres rettigheder. Siden han blev topchef, har der kun været ganske få sager, og som direktør har han indført en række procedurer, der skal sikre, at Ronald A/S ikke krænker andres rettigheder, oplyser han.

»Hvis nogen medarbejder ser et produkt, hvor de tænker, at det potentielt set kan krænke nogens rettigheder, så har de en pligt til at gå til deres chef og fortælle det. Så bliver det undersøgt.«

Kan du forstå, at det udefra kan ligne en forretningsmodel, hvor man i hvert fald går meget tæt op ad grænsen med jævne mellemrum?

»Nej, det kan jeg ikke forstå, hvis man vurderer det i den tid, hvor jeg har haft det daglige driftsansvar for virksomheden. Så nej, det kan jeg ikke forstå. I den tid, jeg har været administrerende direktør, har man intet belæg for det. Tværtimod,« siger Kenneth Plummer.

Tilbage hos KarlsKicks er Karl Faurholt også tilfreds med sagens udfald.

»Som det også lyder i aftalen, er der tale om en mindelig løsning med en kompensation, som ifølge vores advokat er et fair og rimeligt beløb i forhold til den krænkelse, der har været, som vi så ikke må komme nærmere ind på. Det giver arbejdsro,« siger iværksætteren.