Plenti-køb fjerner konkurrence og får ro på her og nu

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

TDC har købt den noget mindre konkurrent Plenti. Og med et prisskilt på 74 mio. kr. er det et fornuftigt køb.

Det mener Morten Imsgard, analytiker i Sydbank.

»Samlet betyder det en pris på omkring 800 kr. per kunde. Og det er en fornuftig pris i et marked, hvor vi tidligere har set, at man har givet op til 1300 kr. per kunde,« siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

TDC overtager med købet Plentis omkring 90.000 kunder, der hidtil har brugt netværk fra henholdsvis 3, Telia og Telenor.

»Det er fint for TDC, at de kan købe de små forstyrrende selskaber i markedet. Og oveni får de så kunderne ind på eget netværk,« siger analytikeren.

Med købet får telekoncernen ro på lige nu, vurderer Morten Imsgard:

»Og aktien skal stige på det her - jeg regner med et par pct.«

TDC har ellers tidligere været ude og sige, at selskabet ikke ville være med til at købe de mindre teleselskaber op. For det kan få andre teleiværksættere til at få gode idéer og starte op, lyder det fra Sydbank-analytikeren.

»På den anden side er det her en billig måde at fjerne de små konkurrenter på. Når det handler om så lille et selskab, så skal konkurrencemyndighederne ikke ind og godkende et køb. Så det handler også om at købe, inden en konkurrent bliver for stor,« siger Morten Imsgard.

/ritzau/FINANS