Playstation-briller skal genskabe magien om Sony

Sonys Playstation VR-briller kommer i handelen torsdag verden over og er med vilje billigere end konkurrenternes. Den virtuelle virkelighed skal sikre den japanske gigant en ny og nødvendig succes.

Foto: CHRISTOPHER JUE. Playstation VR-brillerne er Sonys bud på adgangsvejen til den virtuelle verden. Brillerne kan fra torsdag købes i også danske butikker til omkring 3.800 kroner. De har en 5,7 tommer stor skærm, som giver et 360-graders syn og vil - koblet til en Playstation 4 - kunne levere et 3D-lydbillede, så man føler, at man faktisk er et andet sted. Arkivfoto: Christopher Jue, EPA/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

De nye Playstation VR-briller, som Sony torsdag sender på gaden, skal bringe den japanske elektronikgigant med i førerfeltet på det nye, store område: den virtuelle virkelighed.

Playstation VR-brillerne til 399 dollars eller 2.600 kroner er det første større produkt, som Sony lancerer, siden topchef Kazuo Hirai i juni kunne glæde sig over, at flere års omstilling nu igen udviste sorte tal i regnskaberne. Sony håber nu, at brillerne ikke alene åbner døren til et nyt og indbringende marked, men også at Sony igen står med et af de produkter, som man bare skal eje.

Herhjemme vil Playstation VR koste omkring 3.800 kroner i butikkerne.

En kamp på pris

Med brillerne på bliver hele ens synsfelt dækket, og de indbyggede sensorer registrerer, i hvilken retning man kikker, så man bogstaveligt kan bevæge sig rundt i de spil, som man er i gang med på sin Playstation.

Playstation VR-brillerne ligger med vilje prismæssigt under Facebooks Oculus Rift-briller til 599 dollars og HTCs Vive-briller til 799 dollars. Samsungs Gear VR-briller kræver, at man sætter en Samsung-telefon - af nyeste model og ikke den problematiske Galaxy Note 7 - ind i brillerne, før man kan lege med. Sony håber med Playstation VR-brillerne at få sat ekstra skub i salget af selve Playstation-spillekonsollen, hvor den nyeste af slagsen - Playstation 4 - har solgt i 40 millioner eksemplarer og dermed langt overgået nærmeste konkurrent, Microsofts Xbox One. Microsoft arbejder derfor på en ny Xbox One, som skal være klar til næste år, og hvortil der også kan kobles VR-briller.

Sony præsenterede for en måneds tid siden en ny og tyndere Playstation 4 Slim med flere hestekræfter, så den især bliver bedre til at håndtere de grafiktunge 3D-præsentationer, som den virtuelle virkelighed kræver.

Den første Playstation kom på markedet i 1994.

Meget mere end »bare« spil

Virtuel virkelighed har dog et større perspektiv end spil, som i sig selv er stort. Man vil kunne tage på virtuelle rejser og gå rundt i områderne, inden man har sat sig i den ægte flyver, man vil kunne vandre rundt i dinosaurernes verden, og man vil kunne lære at skifte skruer og møtrikker på et rumfartøj, inden astronauten i virkeligheden skal gøre det.

»Den virtuelle verden er døren til verdener, som man altid har drømt om,« som Shuhei Yoshida, en af Sonys to VR-ambassadører, udtrykker det over for den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Der er stadig en indgroet frygt for, at VR-dillen kan ende som 3D-dillen, da store fladskærmsfjernsyn blev lanceret med brask og bram, uden at der nogen sinde kom noget videre indhold, som var optaget i 3D og berettigede, at hele familien sad med sorte briller på i stuen og kikkede med.

Et - måske to - skud i bøssen

Tvivlen nager også en smule, når det kommer til kvaliteten af det indhold, som folk ser, første gang de tager brillerne på og træder ind i den virtuelle verden. Som med mange andre teknologier er der ofte kun et eller måske to skud i bøssen. En skuffende førstegangsoplevelse vil betyde et tilsvarende skuffende salg.

Sony er dog kendt for sine succeser gennem tiden med nye teknologier, som har haft en afgørende indflydelse på den måde, som vi i dag arbejder og underholder os på. Japanerne stod bag den transportable Walkman-kassettebåndsafspiller og senere den første CD-afspiller. Derfor håber topledelsen, at VR-bølgen kan blive en ny og nødvendig indtægtskilde, hvor Sony-koncernen f.eks. også kan udnytte sit ejerskab som musik- og filmudgiver.

Der vil inden nytår være omkring 50 spil tilgængelige til Playstation VR-brillerne, heriblandt spilsællerten Gran Turismo Sport og Batman. Med en særlig funktion, Social skærm, kan andre i rummet på TV-skærmen se, hvad man selv ser i brillerne, så de også - til en vis grad - kan være med i spillet.

Et milliardmarked

Markedsanalysefirmaet IHS Technology forventer, at Sony allerede i år vil kunne sælge 1,4 millioner briller, og analysefirmaet Nomura anslår, at markedet for VR-briller og tilbehør - altså ikke selve spillene - i 2020 vil afføde et salg på omkring 10 milliarder dollars eller 67 milliarder kroner.

Facebooks topchef Mark Zuckerberg, som i 2014 købte Oculus VR for to milliarder dollars, vil alene bruge 500 millioner dollars til at støtte udviklingen af VR-indhold, og Facebook arbejder desuden på at udvikle VR-briller, som ikke behøver at være koblet til en PC eller spillekonsol for at kunne bruges. Også de store chipproducenter Intel og Qualcomm er ifølge nyhedsbureauet Reuters i færd med at udvikle egne brillesæt, som kan bruges alene.