Playstation 2 vinder minutkrigen

Sonys spillekonsol er den mest populære, når der skal spilles foran fjernsynsskærmen.

Sonys gamle Playstation 2 slår begge konkurrenter, Wii og Xbox 360, af banen, når der skal spilles.
Læs mere
Fold sammen
Kampen om minutterne foran fjernsynsskærmen er vundet af Sonys spillekonsol, Playstation 2.

Den slår både Nintendos Wii og Microsoft Xbox 360, oven i købet hvis de går i alliance sammen mod Playstation.

Det fremgår af analysefirmaet Nielsen Media Researchs opgørelse over, hvilken af de store spillekonsoller der kan få folk til at bruge længst tid.

Lang afstand til konkurrenten

Playstation 2 vinder stort. Når der skal spilles, vælges den i 30,2 procent af tilfældene. Microosofts Xbox 360 samler 18,3 procents støtte, mens Nintendos Wii besætter tredjepladsen med 13,5 procent, fulgt af den almindelige Xbox med 9,1 procent, den nye Playstation 3 med 7,7 procent, GameCube med 4,4 procent og med 16,9 procent til andre konsoller.

Playstation 2 er siden lanceringen i 2000 blevet solgt i 140 millioner eksemplarer på verdensplan.

Milliardmarked for computerspil

Computerspil ventes i 2011 at omsætte for det dobbelt af, hvad man sælger musik for i dag. Musiksalget falder drastisk, mens spil til PCer og spillekonsoller som Playstation, Xbox 360 og Nintendo Wii i 2011 ventes at omsætte for 268 milliarder kroner mod en musikomsætning på 137 milliarder kroner.