Pladebranchens store udfordring

CD-salget styrtdykker, og online-musikken boomer. Men det ender alligevel i minus for pladeindustrien, viser seneste opgørelse fra IFPI. Se også de tre bedst sælgende skiver i 2006, samt en ny guide til den digitale musik-jungle.

The Beatles Love-album er stadig en sællert. Faktisk verdens tredjemest solgte i 2006. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Salget af digital musik via Internettet fortsætter himmelflugten, men modsvarer langt fra det fortsatte fald i salget af CD’er. Det totale musiksalg faldt fem pct. på verdensplan, viser en opgørelse fra pladeindustriens internationale brancheorganisation, IFPI.

I 2006 blev der globalt solgt musik til en værdi af mere end 107 mia. kr. mod 113 mia. kr. i 2005. Det er syvende år i træk med nedgang i musiksalget, og det skarpeste fald siden 2003.

”Vi håbede at faldet i det fysiske salg ville blive modsvaret af stigningen i det digitale salg,” siger IFPI’s formand John Kennedy til Guardian:

”Men mens det digitale salg har udviklet sig som forventet, er det fysiske salg dalet mere end forventet.”

Voldsom vækst i digital musik
Det digitale musiksalg gennem computere og mobiltelefoner er steget med hele 85 pct. og udgør nu 11 pct. af det samlede musiksalg. Lidt bemærkelsesværdigt er det ringetoner til mobiltelefoner, der står for den største andel af det digitale musiksalg, og væksten i mobilmusik er større end i computermusik.

John Kennedy forudser, at det digitale musiksalg kan vokse med 50 pct. i år og runde 16 mia. kr. Omvendt faldt det fysiske pladesalg i 2006 til ca. 95 mia. kr. – svarende til 11 pct.

Ifølge IFPI bliver der kopieret eller downloadet ti ulovlige numre hver gang, der blev solgt et legalt nummer i 2006. I alt blev der kopieret CD’er og downloadet ulovlig musik for omkring 109 mia. kr. En værdi, der overstiger det samlede musiksalg.

I Danmark udgjorde det digitale musiksalg kun 4,6 pct. af den samlede omsætning ifølge tal fra IFPI Danmark. Til gengæld steg den samlede omsætning godt fire pct. ift. 2005. Musiksalget er dog stadig omtrent halveret i forhold til jubelåret 2000, hvor musiksalget toppede i Danmark.

Som følge af online-musikkens stigende udbredelse har Forbrugerstyrelsen lavet en guide, der bl.a. fortæller, hvad man må og ikke må med digitalt musik. Der er også en prissammenligning mellem de ni største udbydere af digital musik, hvor populære iTunes må se sig slået på både pris og kvalitet af CDon.com og Elgiganten.