Pladebranchen kæmper mod lukning af TDC Play

Den danske pladebranches organisation støtter TDC, der ikke vil betale så meget for at levere gratis musik til sine kunder.

TDC får nu usædvanlig opbakning fra den danske pladebranche i, at det er for dyrt at give kunderne gratis musik. Fold sammen
Læs mere
Pladeselskaberne støtter nu TDC i striden om, hvad der skal betales for, at TDCs kunder gratis kan høre al den musik, de orker.

Fredag før påske, 26. marts, brød forhandlingerne mellem TDC og ophavsretsorganisationen Koda om TDC Play sammen. TDC besluttede godt nok at forhandle videre, men parterne var efter flere måneder ikke nået væsentligt videre, og TDC indbragte derfor sagen for Ophavsretslicensnævnet for at få uvildige øjne til at se på, hvad der er rimeligt at skulle betale.

Udløb 1. april

TDC Play åbnede for to år siden og giver alle TDC-kunder adgang til gratis at hente og lytte til al den musik, de kan nå at forbruge, så længe de forbliver kunder hos TDC. Aftalen gjaldt dog kun til 1. april i år, hvorfor der har været forhandlet intenst. Aftalen er enestående i verden og har opnået stor omtale.

De seneste to år har danskerne hentet flere end 200 millioner numre fra TDC Play.

Uholdbart med høje priser

Pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI Danmark, støtter nu TDC.

»IFPI arbejder ihærdigt på at bane vejen for de nye forretningsmodeller på musikområdet, som musikselskaber og kunstnere skal leve af i fremtiden. I den forbindelse er det helt uholdbart, at andre aktører i musikbranchen ved at stille betalingskrav, som langt overstiger det niveau, man kender fra udlandet, sætter den digitale udvikling i stå i Danmark,« siger formanden for IFPI, Henrik Daldorph.

Han mener ikke, at IFPI kan sidde det overhørigt, »at Kodas betalingskrav truer med at stoppe en af de to vigtigste musiktjenester, vi har på det danske marked.«

Højst usædvanligt

»Det kan vi naturligvis ikke stiltiende sidde og se på, og derfor ønsker IFPI at indtræde i sagen til støtte for TDC, som med TDC Play har haft stor betydning for udviklingen af det danske digitale marked gennem de seneste par år. Det er højst usædvanligt, at IFPI blander sig i en sag, der implicerer en anden af musiklivets organisationer, som vi i andre sammenhænge har et glimrende samarbejde med. Men en af IFPIs vigtigste opgaver er nu engang at udvikle markedet. Og så kan vi ikke bare sidde med hænderne i skødet, når nogen prøver at sætte udviklingen i stå - uanset hvem det er,« understreger Henrik Daldorph.

IFPI og TDC har allerede forhandlet en forlængelse af aftalen på plads for endnu to år.
Koda repræsenterer omkring 34.500 musikforlag og sangskrivere.