Piratkopiering hjælper ikke ukendte musikere

De omstridte fildelingstjenester hjælper populære kunstnere med at gøre deres musik mere kendt, men forestillingen om, at piratkopiering også hjælper ukendte musikere med at finde et publikum, er en myte.

Foto: Jeppe Carlsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fildelingsbrugere er ligesom alle andre musikelskere. Så kort kan konklusionen i en ny rapport fra musikforbundet PRS for Music beskrives. Rapporten beskæftiger sig med, hvilke kunstnere der er mest populære på fildelings-tjenesterne. Det er ofte hævdet, at nye og ukendte kunstnere kan finde et publikum online – i stedet for de sædvanlige massemedier, hvor nogle få superstjerner løber med hele opmærksomheden. Dette fænomen kaldes også for 'Long Tail'. Men det er forkert, hævder den nye rapport.

Hvis man sammenligner listen over den mest downloade musik på de forskellige fildelings-tjenester med musik-salget i de enkelte lande, så finder man de samme kunstnernavne. Det er altså musikere, som er kendte og populære i forvejen, som får deres musik spredt gennem fildeling og dermed kan nå ud til et endnu større publikum. Det er stort set den samme musik, der sælges gennem legitime sites og spredes som piratkopier på de ulovlige tjenester.

Rapportens forfattere mener, at det ironisk nok skyldes det store udvalg af musik på tjenesterne – folk har ikke tid eller gider ikke lytte sig igennem en masse numre fra kunstnere, de ikke kender. I stedet går de efter de navne, som de kender fra medierne, eller den musik som vennerne lytter til.

Mediefirmaet BigChampagne, som følger det elektroniske musiksalg, fortæller at man aldrig har set et musikhit på et piratsite som ikke allerede var et hit i den licenserede verden. Fildeling skaber altså ikke hits – det bekræfter kun de tendenser, som er til stede i forvejen.

Der er dog en lille tendens til, at piratbrugerne en sjælden gang henter og lytter til ukendt musik, mens betalende musikkunder er langt mere forsigtige med at købe musik, de ikke kender.

 
Læs også:

De ti dyreste mobiltelefoner mest til blær

Google vil have flere gamle aviser

De ti dummeste IT-spørgsmål