Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I 2012 ventes det - ifølge analysehuset Seaintels ugentlige rapport Sunday Spotlight - at de ekstra tillæg fra rederierne vil lande på 1,8 mia. dollar, svarende til 10,9 mia. kr., i 2012.
Ifølge Seaintel dækker de forskellige pristillæg over ekstra forsikringsomkostninger i forbindelse med skibe og gods samt en forsikring af personalet i tilfælde af kidnapninger. Derudover er der øgede brændstofudgifter, fordi skibene er nødt til at sejle hurtigere over de mest berørte områder for at minimere risikoen for angreb samt udgifter til bevæbnede vagter og sikkerhedsudstyr ombord.
Alt i alt giver det altså ekstra tillæg til prisen for fragt på 1,8 mia. dollar på årlig basis - en regning som ender hos kunderne.
Kigger man ud over containersektoren er omkostningerne formentlig endnu større, vurderer Seaintel.
- Fordi containerskibe sejler relativt hurtigt og derfor er vanskeligere at angribe, estimerer vi, at omkostningerne for de øvrige shipping-sektorer sandsynligvis overgår omkostningerne for containersektoren, hedder det i den seneste udgave af Seaintels Sunday Spotlight.