Pirater gør containerfart 10 milliarder dyrere

Piratvirksomheden ud for Afrikas kyster er en dyr og besværlig affære for rederierne, og det får kunderne at mærke gennem ekstra tillæg til de eksisterende fragtrater.

Det tyske containterskib "Hansa Stavanger" og besætningen blev frigivet efter betaling af en løsesum på 2,7 millioner dollar. Fold sammen
Læs mere
Foto: Joseph Okanga

I 2012 ventes det - ifølge analysehuset Seaintels ugentlige rapport Sunday Spotlight - at de ekstra tillæg fra rederierne vil lande på 1,8 mia. dollar, svarende til 10,9 mia. kr., i 2012.

Ifølge Seaintel dækker de forskellige pristillæg over ekstra forsikringsomkostninger i forbindelse med skibe og gods samt en forsikring af personalet i tilfælde af kidnapninger. Derudover er der øgede brændstofudgifter, fordi skibene er nødt til at sejle hurtigere over de mest berørte områder for at minimere risikoen for angreb samt udgifter til bevæbnede vagter og sikkerhedsudstyr ombord.

Alt i alt giver det altså ekstra tillæg til prisen for fragt på 1,8 mia. dollar på årlig basis - en regning som ender hos kunderne.

Kigger man ud over containersektoren er omkostningerne formentlig endnu større, vurderer Seaintel.

- Fordi containerskibe sejler relativt hurtigt og derfor er vanskeligere at angribe, estimerer vi, at omkostningerne for de øvrige shipping-sektorer sandsynligvis overgår omkostningerne for containersektoren, hedder det i den seneste udgave af Seaintels Sunday Spotlight.