Pinterest henter 1,2 milliarder i ny kapital

Den sociale tjeneste Pinterest har hentet ny venturekapital - og vurderes på den baggrund til at være mere end 20 milliarder kroner værd. Tjenesten er på vej i en dansk version.

Den sociale tjeneste Pinterest har hentet en ny portion venturekapital og er i gang med europæisk ekspansion med en række lokale versioner af tjenesten - også i Danmark. Foto: Skærmdump / Pinterest Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den sociale tjeneste Pinterest, der bedst kan betegnes som en digital opslagstavle, hvor brugeren kan organisere link til indhold på nettet, de synes godt om, har hentet en ny portion venturekapital.

Denne gang er det selskabet Fidelity Investments, der har stået i spidsen for investeringsrunden, der sender 225 millioner dollar - svarende til 1,2 milliarder kroner - efter Pinterest, skriver teknologinyhedsmediet All Things Digital.

Senest i februar hentede Pinterest en investering på 200 millioner dollar og blev på den baggrund vurderet til at have en værdi på 2,5 milliarder.

Den nye investering på 225 millioner dollar vurderes til at være sket på en baggrund af en vurdering af, at selskabet nu er 3,8 milliarder dollar værd - svarende til 20,6 milliarder kroner.

»Vi håber at være en tjeneste, som alle bruger til at inspirere deres fremtid, om det er middagen i morgen aften, en ferie næste sommer, eller et drømmehus. Den nye investering gør det muligt for os at forfølge det mål endnu mere aggressivt,« lyder det fra medstifter og administrerende direktør for Pinterest Ben Silbermann over for All Things Digital.

Dansk version på vej

Pinterest har ifølge All Things Digital for nylig annonceret, at det er i gang med en international ekspansion og har hyret landechefer i Frankrig og England, har ekspanderet til Italien, ligesom der også har været indikationer på, at selskabet også er interesseret i at komme til Japan.

Selskabets internationale chef Matt Crystal har i et interview med Børsen tirsdag oplyst, at Pinterests globale strategi er at gå fra ti til 30 lokale versioner af tjenesten inden udgangen af 2014. Herunder en dansk version.

»Vi ser et både meget passioneret og et bredt repræsenteret publikum i Danmark. Nu vil vi gerne arbejde tættere sammen med de danske brugere om at gøre netværket endnu mere relevant for dem,« siger Matt Crystal til Børsen.

Reklamer flytter ind på Pinterest

I september meddelte Pinterest over for Financial Times, at tjenesten var begyndt at eksperimenteret med promoveret indhold, således at selskabet vil tilbyde virksomheder at købe sig adgang til at placere indhold mellem de mange billeder af kager, kjoler og andet godt, der findes på den sociale, digital opslagstavle.

I den forbindelse oplyste Ben Silbermann på selskabets officielle blog, at det ville ske i form af fremhævelse af såkaldte »pins«, der er betegnelsen for de billeder, brugerne deler links til på den sociale digitale opslagstavle, hvor de også kan arrangere egne pins, »like«, kommentere og gøre opmærksom på andre brugeres pins.

Pinterest-direktøren var imidlertid også bevidst om, at det kan lyde skræmmende over for brugerne: »Jeg ved, at nogle af jer vil tænke, okay så kommer bannerreklamerne. Men vi er fast besluttede på ikke at lade det ske,« skrev Ben Silbermann på bloggen, hvor det fremgik, at det i første omgang ville ske i samarbejde med en række udvalgte virksomheder, der indgår i en test.

Pinterest blev stiftet i 2009, havde ifølge teknologimediet Techcrunch i juli 46,9 millioner unikke besøgende - mod 54,2 i april ifølge en opgørelse fra analysefirmaet comScore.