»Pilot-aftale er afgørende for SAS«

Forhandlingerne med piloterne handler reelt om SAS’ overlevelse i konkurrencen med lavprisselskaberne, siger aktieanalytiker Jacob Pedersen, Sydbank, der er ekspert i SAS.

Foto: Liselotte Sabroe.
Læs mere
Fold sammen

Der er ikke kun brug for justeringer af de gamle aftaler. Skal SAS overleve i konkurrencen, skal de gamle overenskomster i virksomheder nulstilles helt, så flyselskabet kan begynde forfra med tidssvarende kollektivaftaler. Det siger senioranalytiker Jacob Pedersen, Sydbank, som følger SAS og udviklingen i selskabet tæt.

»Det er meget vigtigt, at piloterne spiller med nu. Hvis det stod til SAS, skulle de begynde på et blankt stykke papir og lave en helt ny aftale. Det kommer de nok ikke igennem med nu. Men det er nødvendigt, at man i hvert fald inden for de næste to-fire år skrotter overenskomsterne helt og begynder forfra,« siger Jacob Pedersen.

Selv om SAS allerede har taget flere livtag med de gamle og dyre aftaler, er det slet ikke nok, påpeger aktieanalytikeren.

»SAS er slet ikke i mål i forhold til der, hvor de skal være for at kunne skabe en selvstændig fremtid. Detaljereguleringen gør det umuligt at styre virksomheden og gøre den mere let på tå, som er helt nødvendig i den nuværende konkurrence,« siger Jacob Pedersen med henvisning til de igangværende pilotforhandlinger.

I 2012 var SAS-topchef Rickard Gustafson snublende tæt på at få de mange SAS-medarbejdergrupper til at give sig og få dem til at opgive de gamle overenskomster. Her satte Gustafson reelt flyselskabets eksistens på spil. Men ikke engang dér kom han helt i mål.

»SAS var så tæt på som aldrig før i forbindelse med nærdødsoplevelsen i selskabet i november 2012 at få krøllet overenskomsten sammen og begynde forfra. Men det nåede man ikke til,« siger Pedersen.