Pihl & Søns byggerier kan blive forsinket i årevis

Kuratorerne i boet efter den konkursramte storentreprenør, Pihl & Søn har svært ved at finde nye entreprenører, der vil overtage projekterne. Derfor kan byggerierne bliver op til flere år forsinket, skriver Børsen.

Brobyggerierne ved Københavns Indre Kanaler er ét af de byggeprojekter, der har ligget stille siden Pihl & Søns konkurs. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Over hele landet - og særligt i København - ligger flere af den konkursramte storentreprenør Pihl & Søns halvfærdige byggerier øde hen.

Og det kan tage flere måneder eller måske endda år, før alle byggerierne bliver genoptaget. Det har nemlig vist sig at være særdeles svært at finde entreprenører, der vil overtage projekterne under samme betingelser som Pihl & Søn, skriver Børsen.

Ifølge flere kilder, som avisen har talt med, var den tidligere storentreprenør kendt for sine ekstreme metoder i forbindelse med udbud på byggeprojekter, herunder prisdumping - hvor koncernen tilbød urealistiske lave priser - og brug af alternative byggemetoder.

»Der ligger en tikkende bombe under den igangværende proces. De færreste entreprenører vil røre Pihls gamle projekter med en ildtang, med mindre de får efterkommet deres krav om store ændringer i materialevalg, tekniske løsninger og underleverandører. Men her blokerer udbudsreglerne,« siger professor ved Københavns Universitet, Steen Treumer til Børsen, der er ekspert i udbudsret. 

Udbudsregler er i vejen

Bygherrerne - som eksempelvis Københavns Kommune, der har projekter for 1,5 milliarder i klemme i forbindelse med konkursen - kan nemlig ikke bare tilbyde en ny entreprenør at overtage projekterne på ændrede vilkår.

EU-lovgivning siger nemlig, at en offentlig kontakt skal genudbydes, hvis den ændres væsentligt. Og det kan blive en langsommelig proces.

»Det kommer til at betyde store forsinkelser og massive ekstraomkostninger for bygherrerne,« siger Steen Treumer

Hos Holst Advokaterne der er én af kuratorerne i boet efter Pihl & Søn, bekræfter advokat Steen Jensen, at der er udfordringer med at finde entreprenører, der kan føre byggerierne videre.

»Vi må nok forvente, at en del af de efterladte projekter ikke kan overdrages, men må blive genstand for genudbud som konsekvens af udbudsreglerne,« siger han til Børsen. 

Steen Jensen er dog ikke helt lige så pessimistisk som professor Steen Treumer, men mener, at det er lidt manøvreplads indenfor konkurrencereglerne til at ændre en lille smule i nogle af kontrakterne. 

ATP overtager selv byggeri

Mens det er svært at nå frem til en lykkelig slutning for mange af de øvrige offentlige byggerier, er et par af de private byggerier rykket videre fra konkursboet.

Og her til morgen har ATP meddelt, at pensionskoncernen - der er bygherre på kontorejendommen Pakhuset på spidsen af Langelinjekajen. Det skriver branchebladet Licitationen.

»Dermed minimerer vi tab og skader som følge af, at byggeriet står stille og ligger åbent. Vi står skulder ved skulder med kurator og har overtaget alle Pihls direkte underentreprenører,« siger Christian Hartmann, der er underdirektør i ATP Ejendomme il Licitationen.

MT Højgaard tøver med overtagelser

Hos landets største entreprenør, MT Højgaard er der tilsyneladende ikke den store iver for at tage rollen som den store redningsplanke for de forliste byggeprojekter, siger topchef, Torben Biilmann.

»MT Højgaard har ikke en ambition om bare at overtage en stor del af projekterne i deres nuværende form. Vi tager konkret stilling fra projekt til projekt,« siger han til Børsen.

Københavns Kommune er i øjeblikket i gang med at kortlægge sine handlemuligheder i forhold til de mange strandede byggerier, heraf er det største og mest kritiske projekt vej - og tunnelbyggeriet ved Nordhavn.