Pihl-konkurs er alarmerende for partnerskaber

Bygningsstyrelsen gruer for færre offentligt-private projekter efter E. Pihl & Søns konkurs.

På Kalvebod Brygge har Bygningsstyrelsen lige nu en 40.000 kvadratmeter stor kontorbygning i OPP-udbud. Der er kun to konsortier til at byde, efter at både Sjælsø Gruppen og Pihl & Søn er gået konkurs. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Mange forskellige parter bliver ramt af Pihl & Søns konkurs. Det vil også få konsekvenser for Danmarks OPP-projekter - offentligt private partnerskaber inden for bygninger.

Det meddeler Bygningsstyrelsen til Børsen. De mener, at man vil se færre kæmpestore byggeprojekter, hvor det offentlige og private instanser samarbejder om opførslen.

»Konsekvensen af Pihl-konkursen bliver utvivlsomt, at feltet af bydere på fremtidige OPP-projekter nu skrumper gevaldigt ind til stor skade for pris, konkurrence og dermed for muligheden for at gennemføre nye OPP-projekter,« siger Signe Primdal Kæregaard, kontorchef i Bygningsstyrelsen til Børsen.

De store private entreprenører er blevet færre, og de der er viser ikke den store interesse. For at OPP-projekter skal være en gevinst for staten, så kræver det en hård konkurrence mellem udbyderne. Problemet er, at den ikke er til stede længere i så høj grad. 

Bygherreforeningen, interesseorganisationen for 100 bygherrevirksomheder, håber på, at nogle udenlandske entreprenører vil vise deres muskler.

Ifølge direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, tror han ikke, at hverken danske eller udenlandske konsortier kan lokkes til OPP-projekterne.

»Der er en uhensigtsmæssig skæv fordeling af ansvar, der gør, at en række OPP-udbydere afholder sig fra at byde. Man skal for eksempel tage ansvar for jordforurening på en grund, som man lejer af staten. Det er et forhold, som jeg ved, fører til, at nogen afstår fra at give et tilbud«, siger han og forklarer, at dem, der siger ja, vil indlejre sig en høj økonomisk risiko. 

Ifølge ham er de betingelser, der er for OPP-projekterne, forældede.

»Betingelserne flugter ikke med den måde, man international har set, at man fordeler risici, og tilrettelægger udbuddene på. Det tror jeg afholder nogen aktører fra at byde. Bygningsstyrelsen skulle prøve at kigge lidt indad og se på nogle af de måder, som de fordeler risicis på i det konkrete udbud for at få flere til at byde og sikre konkurrence og priser,« siger han.