Pickup-trucks afløser de store firhjulstrækkere

Bilkø. I de kommende år vil salget af pickup biler eksplodere i Danmark, forudser eksperter. Det skyldes, at de ikke blev ramt af omlægning af afgifterne på biler, der blev foretaget for nylig, og derfor ser de både attraktive og billige ud.

Den nyeste dille herhjemme inden for bilverden bliver med stor sandsynlighed store pickup-biler med kraftfulde motorer.

Det er den seneste omlægning af afgiften på biler, der gør pickup-biler kendetegnet ved et åbent ladrum bag førerkabinen yderst interessante.

Men danskerne er også ved at ændre livsstil. Der bliver lagt større vægt på det aktive fritidsliv. Det øger behovet for transport af en masse sportsudstyr og ventes at få os til at købe andre biltyper fremover, vurderer eksperter.

Pickup trucks er yderst populære i USA, og kan herhjemme blive afløser for de store firehjulstrækere på gule plader, som de senere år har spredt sig med stor hast på de danske landeveje.

30 procents afgiftNår de praktiske pickup-biler ventes at vinde hastigt frem, skyldes det især, at de rent skattemæssigt bliver behandlet som en kassevogn og dermed slipper med en registreringsafgift på 30 procent i stedet for den højere afgift på 50 procent, som rammer andre varevogne.

Men informationschef hos Toyota René Mouritsen siger, at der også er andre årsager til, at de lige nu mærker en ganske betragtelig stigning i salget af deres pickup modeller.

- Danskernes livsstil er ved at ændre sig. Der er ved at komme meget stor fokus på det aktive fritidsliv, hvor vi skal transportere surfbrædder, cross-motorcykler, udstyr til bjergbestigning eller trække hesteanhængere, sejlbåde og meget andet i fritiden. Det er en tendens, som ses i andre rige lande, og som også kommer til Danmark. Vi vil være aktive i fritiden og bruger stadigt flere penge på fritidsaktiviteter, siger han.

Pickups i gadebilledetPreben Kjær, der er administrerende direktør for Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), peger på, at pickup-biler i årevis har været meget populære i USA.

- Det er deres mest solgte biltype. Amerikanerne kan slet ikke forstå, at vi kører på lossepladsen med affald i en personbil. Det har enhver amerikaner med respekt for sig selv en pickup til, siger Preben Kjær.

Også han forudser, at pickup-biler breder sig herhjemme, måske som bil nummer to eller tre, så mange, ud over familiebil og sportsvogn, også har et godt og solidt køretøj, når der skal handles stort ind til gør-selv-arbejdet i byggemarkedet, hentes brænde i skoven, købes nyt fladskærms-TV på 42 tommer eller afleveres affald på lossepladsen.

- Men der vil sikkert også komme flere pickup-biler i gadebilledet og foran de mest trendy cafeer i København, lige som flere håndværkere fremover også vil købe en pickup i stedet for den firehjulstrækker på gule plader, der er steget i pris. Så vi får nok lidt større variation i gadebilledet. Men vi venter ikke, at dette vil revolutionere hele bilsalget. Der vil måske blive solgt et sted mellem 5.000 og 6.000 pickup-biler fremover om året, siger Preben Kjær fra DAF.

Hos Nissan siger PR-manager Fulvio Graglia, at de mærker en stigende interesse for deres Navara.

- Salget vil sandsynligvis blive fordoblet i år. Pickup-biler er blevet meget attraktive efter de seneste omlægninger af bilafgiften. Endnu har vi kun set en lille stigning i salget, men det skyldes formentlig sommerferien. Men der er mange forespørgsler, og vores forventninger til salget er meget store, fortæller Fulvio Graglia.

Nissan Navara var den mest populære pickup på det europæiske marked sidste år.

Salget blev på hele 45.200 biler, hvilket gav Navara en markedsandel på 25 procent af hele pickup markedet i Europa.

Hos Mazda fortæller informationschef Jannik Olsen, at der er stigende interesse, og mange interesserede købere fremme til deres pickup-model, der hedder BT50.

- Der er så stor interesse, at vi i øjeblikket har venteliste og leveringstid på denne model. Vi venter et klart større salg. Men fortsat er det vores forventning, at biler af denne type især vil blive brugt som en arbejdsbil og kun i mindre grad blandt private, siger Jannik Olsen.

En BT50 koster tæt ved 130.000 kroner uden moms og leveres med en 2,5 liters dieselmotor, der yder 143 hestekræfter.

Denne og tilsvarende biler er bygget til også at trække tunge anhængere, hvorfor de har et uhyre godt sejtræk.

En af verdens mest solgte bilmodeller nogensinde er en pickup, den amerikanske Ford F250.

Bedre kendt på danske breddegrader er nok Toyota Hilux, som i mange år har været en fast bestanddel af det danske landbrug, og som altså nu også begynder at blive set alle mulige andre steder.