Philips skruer op for TV-sortimentet

To nye OLED-TV med lys på fire sider og det første fra Philips i mindre størrelse er en del af efterårets sortiment.

TP Visions europadirektør, Kostas Vouzas, præsenterer det nye OLED+935-TV, som har Philips' særlige lysteknologi, Ambilight, på alle fire sider og højttaleren som en del af fjernsynets fod.

Philips skruer op for rækken af fladskærmsfjernsyn med de glasklare OLED-skærme i efterårets sortiment.

To udgaver af det nye top-TV, OLED+935, kommer på markedet i løbet af september i udgaver på 55 og 65 tommer, som er de mest sælgende størrelser i øjeblikket. De efterfølges til oktober af en model i 48 tommer – den første fra Philips i denne størrelse. Priserne vil ligge fra 18.000 til 27.000 kroner.

Lys på alle fire sider

Det er TP Vision, der står bag Philips-TV, som er kendt for sin Ambilight-teknologi, hvor lyset på tre eller – på OLED+935 – fire sider af skærmen indstiller sig i farver efter, hvad der er på billedet på skærmen lige nu. De nye top-TV, der bruger Google-softwaren Android TV i version 9 som styresystem, så man kan hente apps og spil til fjernsynet via internetforbindelsen, er blevet opgraderet med Philips egen billedberegningsprocessor, P5, ligesom samarbejdet med lydproducenten Bowers & Wilkins fortsætter i højttalerdelen af de nye fjernsyn, der fungerer som TVets fod. Der er Dolby Atmos i højttalerne, så man også får et lydbillede ovenfra.

OLED+935-skærmene har ultra HD-opløsning og bruger farveforbedringsteknologien HDR.

Både Googles talegenkendelsessoftware Assistent og Amazons tilsvarende Alexa (som ikke kan dansk) er indbygget, så man kan give talekommandoer, når man bruger smart-TV-funktionerne på fjernsynet.

Også fokus på lyd

TP Vision har europæisk hovedsæde i Amsterdam, og ifølge europadirektør Kostas Vouzas voksede Philips' markedsandel på TV i Europa i 2019 med otte procent. I det dyrere prisleje voksede Philips-TV-salget med 50 procent.

Normalt vil efterårets præsentationer ske på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i Tyskland, men coronakrisen har betydet, at årets fysiske messe er blevet stærkt begrænset. I stedet lancerer en række af de store elektronikproducenter i løbet af de kommende 14 dage deres efterårs- og vinternyheder på egne digitale arrangementer.

Philips udvider også sin Fidelio-serie med et nyt sæt Fidelio L3-hovedtelefoner med aktiv støjreduktion og fire indbyggede mikrofoner plus afspilning af højkvalitetslyd i Hi-Res med et kabel samt to lydbarer, B95 og B97, så man kan få bedre og større lyd fra sit fjernsyn.

Endelig kommer der i oktober to sæt trådløse ørepropper, T8505 og T5505, ligeledes med aktiv støjreduktion.