Philips ramt af faldende TV-salg

Den hollandske elektronikgigant oplevede »en sæligt sløv december«, hvor især faldende salg af fladskærme nu kan ses på regnskabstallene.

Philips blev ramt på TV-salget i julehandelen. Arkivfoto: Brian Bergmann, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Europas eneste elektronikgigant, hollandske Philips, kom dårligere ud af det normalt så indbringende julekvartal end ventet og advarer om mættede markeder i 2011.

Philips producerer forbrugerelektronik, sundheds- og lysudstyr og meldte mandag morgen ud, at salget i decemberkvartalet kun var steget med 1,8 procent til en omsætning på 7,39 milliarder euro (55 milliarder kroner). Navnlig TV-salget er gået mindre godt, og topchef Gerard Kleisterlee talte om »en særligt sløv december«.

Forbruger- og livsstilsdivisionen meldte om et driftsresultat før renter, skat og afskrivninger på 151 millioner euro, og det er hele 43 procent mindre end for et år siden og meget under det forventede resultat på 267 millioner euro.

Til gengæld voksede sundhedsdivisionen, som leverer scannere og andet hospitalsudstyr, med 15,5 procent til 522 millioner euro og dermed lidt over de forventede 514 millioner.

Endelig nåede lysdivisionen, som producerer elektriske pærer og gadebelysning, et driftsresultat på 198 millioner. Det er godt nok under forventningerne på 218 millioner men er alligevel en fremgang på 141 procent i forhold til for et år siden.

Den samlede nettoindtægt for hele 2010 blev på 1,45 milliarder euro mod 410 millioner for 2009, mens omsætningen voksede fra 23,2 til 25,4 milliarder euro.

Philips venter, at udviklingsmarkederne skal trække væksten i år.