PFAs velgørende fond bruger mest på markedsføring

Det er en usædvanlig måde at uddele penge på, der praktiseres af PFA i selskabets velgørende »Brug Livet Fonden«. Den bruger tilsyneladende langt mere på markedsføring end på velgørenhed.

Foto: Jonas Vandall Ørtvig
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en usædvanlig måde at uddele penge på, der praktiseres af PFA i selskabets velgørende »Brug Livet Fonden«. Officielt er formålet at støtte ildsjæle, der hjælper andre til at bruge livet. Men pengestrømmen fra PFA til fonden bærer præg af, at den bruger flere penge på markedsføring end på at uddele penge til ildsjælene.

En gennemgang af fondens støtte til ildsjælene viser nemlig, at den har uddelt 825.000 kroner i alt siden 2010. Men udgifterne til markedsføring har ifølge Berlingske Business’ oplysninger ligget på i omegnen af fire millioner kroner; et tal som PFA hverken har bekræftet eller ønsket at kommentere.

Det er tillige reklamebureauet Umwelt, som i langt overvejende grad står for markedsføringen af Brug Livet Fonden i en række kampagner, som inkluderer både film, Facebook-kampagner, annoncer, hjemmeside med mere.

Det foretrukne reklamebureau

Umwelt har siden 2008 været PFAs foretrukne reklamebureau, men det nære samarbejde har fået kritik, fordi der også er en familierelation mellem PFA og medejer og kontaktdirektør i Umwelt Mikkel Heideby, der er søn af den afgående PFA-topchef Henrik Heideby.

Den nære relation både familie- og kundemæssigt mellem PFA og Umwelt fik efter afdækningen i Berlingske Business PFA-formand Svend Askær til at kræve en redegørelse fra Henrik Henrik Heideby, som skød igen med en påstand om, at alle – navnlig Svend Askær selv – var bekendt med familie-relationen.

Netop Svend Askær må da også formodes at have en del at skulle have sagt i Brug Livet Fonden. Han sidder nemlig også her som formand, mens de øvrige bestyrelsesmedlemmer er tidligere formand for Teknisk Landsforbund Gita Grüning og den kendte billedhugger og professor Bjørn Nørgaard, som også står bag kunstværket »Tumlingerne på Livets Vej« – fire syv meter høje skulpturer, som PFA har betalt, og som blev præsenteret foran PFA 22. august.

Spørgsmål til Svend Askær

Berlingske Business har sendt en række spørgsmål til Svend Askær. Redaktionen vil gerne vide, hvordan man i Brug Livet Fonden håndterer habilitetsmæssige forhold i samarbejdet med Umwelt, når Henrik Heideby også sidder i bestyrelsen.

Vi vil også gerne vide, om Svend Askær var ubekendt med familierelationen, når fonden har haft et tæt samarbejde med Umwelt siden 2009-2010.

Endelig vil vi gerne kende PFAs forklaring på, at man bruger flere penge på markeds-føring end på at uddele penge til organisationer som Børnelungefonden, Hjernebarnet, Danske Hospitalsklovne og andre, der modtager penge. Men meldingen fra PFAs hovedsæde er »ingen kommentarer.«

Men ifølge Henrik Heidebys udtalelse i et interview med dagbladet Børsen fra 2010 er arrangementet bag fonden »genialt til at skabe positiv opmærksomhed om pensionsselskabet i en tid, hvor marketingbudgetterne er skåret helt ind til benet, men hvor det er vigtigt at få folk i alle aldre til at interessere sig for pension«. Også Svend Askær udtalte sig positivt i forhold til at få sin forretning bundet sammen med social ansvarlighed. Det skal tilføjes, at der oveni fondens uddelinger er givet en slags markedsføringsbidrag, som har sat de velgørende sager på dagsordenen, mens de også har markedsført fonden og PFA.

Ifølge ekstern lektor ved CBS Per Øster-gaard Jacobsen, der er ekspert i at måle værdien af markedsføring, er der en chance for, at en fond som PFAs Brug Livet giver bagslag:

»Det er mange penge at bruge et mil-lionbeløb til at udbetale 800.000 kroner. Det kunne man godt have gjort mere effektivt. Så kan man jo stille spørgsmålet, om man reelt har gode intentioner, eller om det er en forklædt kampagne. De fleste synes, det er sympatisk at støtte NGOer – men det kan få den modsatte effekt, hvis der kommer mismatch mellem investering og de uddelte penge. Det kan få den modsatte effekt for PFAs markedsføring.«

Professor i ansvarlig ledelse på CBS, Esben Rahbek Pedersen, er også skeptisk over for at bruge et CSR-tiltag som Brug Livet Fonden til at markedsføre en virksomhed:

»Hvis CSR for alvor skal have værdi, skal det indtænkes som en strategisk del af forretningen. Det nytter ikke at lave CSR bare fordi, alle andre gør det eller for alene at sikre sig et særligt image, hvis det ikke er tænkt ind som en del af forretningen,« siger Esben Rahbek Pedersen, der understreger, at han ikke kender detaljerne i sagen om Brug Livet Fonden.

»Men grundlæggende kan man sige, at det er meget problematisk, når en virksomhed eller fond, der slår sig op på velgørenhed, ikke selv har styr på den interne styring og etikken. Hvis for eksempel en NGO, der bekæmper korruption i udviklingslande, bliver taget med uregelmæssigheder i regnskabet, er det mere problematisk end en privat virksomhed, hvor identiteten ikke er knyttet til et almennyttigt formål,« forklarer han.

PFA har netop udnævnt Jon Johnsen som midlertidig direktør efter Henrik Heideby. Navnet på hans endelige afløser ventes offentliggjort i februar, oplyste PFA i sidste uge. På baggrund af sagen om Umwelt indfører PFA nu nye retningslinjer for at undgå habilitetsproblemer i fremtiden.