PFA-topchef erkender brud på regler

PFA-topchef Henrik Heideby erkender, at hans søn har arbejdet internt i PFA med opgaver i strid med koncernens principper.

PFA-topchef Henrik Heideby erkender, at hans søn har arbejdet internt i PFA. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

PFA-topchef Henrik Heideby har været på kant med PFAs regler om armslængde til familiære relationer.

PFA-topchefens søn, Mikkel Heideby, ejer 16 procent af reklamebureauet Umwelt, hvor han er partner og kontaktdirektør, og han har arbejdet med marketing internt i PFA for bureauet. Det har været i strid med det princip om armslængde omkring familierelationer, som PFA ellers arbejder efter.

Det fremgår af en fortrolig redegørelse fra PFA-topchef Henrik Heideby til bestyrelsen, som Berlingske Business er i besiddelse af. Her nævner Henrik Heideby, at hans søn Mikkel Heideby har hjulpet PFA i sommerferien 2010. Han har ligeledes deltaget i et møde som vikar vedrørende en igangværende kampagne for PFAs såkaldte Kundekapital.

»Disse eksempler er mod dette tidligere omtalte princip om armslængde, men det er som sagt sket uden mit vidende,« oplyser Henrik Heideby i den fortrolige redegørelse til bestyrelsen, hvor Heideby oplyser, at han har »undersøgt hvorvidt Mikkel Heideby har hjulpet PFA i relation til kundeforhold«.

Helt uvidende om sønnens rolle i Umwelt har Henrik Heideby dog ikke været. For topchefen har selv deltaget i et »internt brainstorming-møde« i PFA, som også sønnen Mikkel Heideby deltog i.

»I dette oplysningsmøde deltog Mikkel Heideby grundet hans kendskab til Volvo. Mødet havde intet med kundeforholdet at gøre. Vi holdt også møder med andre til inspiration. Jeg har derfor overholdt de principper, jeg blev fortalt af Søren Espersen (tidligere underdirektør i PFA, red.) i 2008,« skriver Henrik Heideby i redegørelsen, der er udarbejdet, efter Berlingske Business den 17. november skrev artiklen »PFA er kunde hos chefens søn«.

Af den artikel fremgik det, at PFAs bestyrelse ikke kendte til det familiære sammenfald i PFA. Men i redegørelsen oplyser Henrik Heideby, at bestyrelsesformand Svend Askær var bekendt med familierelationen. PFA eller formanden har ikke ønsket at besvare yderligere spørgsmål, men redegørelsen skal drøftes på et bestyrelsesmøde i PFA den 17. december. Og PFA-formand Svend Askær har tidligere udtalt sig meget kritisk om det familiære sammenfald.

Henrik Heideby stod i går frem i netmediet Finanswatch med en melding om, at de kritiske artikler er udløst af hævnmotiver hos tidligere medarbejdere.

»Det er lidt specielt, at man bliver fredløs, når man er på vej ud, men sådan er det nok bare. Jeg skal ikke beklage mig, men det gør ondt nede i hjertet hele tiden,« lød det fra Henrik Heideby. Umwelt-direktør Martin Michael Hansen har ikke ønsket at kommentere sagen.