PFA-kunder får fordel af hemmelig garanti ved krise

Flere eksperter påpeger, at det bestemt ikke er lige meget, om PFAs kunder på skrift er garanteret et afkast på Kundekapital eller ej. Får PFA økonomiske problemer, kan garantien være guld værd.

PFAs ordning med såkaldt kundekapital kritiseres fra adskillige sider. Foto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere

Kommer der en voldsom økonomisk storm, er det langtfra sikkert, at alle PFA-kunder bliver behandlet lige.

Det er situationen, når PFA i de kommende år fordeler milliarder af kroner til kunderne i form af store kunstige afkast på den såkaldte kundekapital, der svarer til en slags aktiekapital i PFA, som kunderne kan placere fem procent af deres formue i. Får PFA økonomiske problemer, er PFAs kunder alligevel opdelt i et A- og B-hold, hvor nogen kan få gavn af fordele, som andre ikke kan.

Ifølge flere eksperter vil kunder, der på skrift har fået en afkastgaranti i nogle tilfælde helt frem til 2019, stadig have et stort tilgodehavende hos PFA. Har man omvendt som for eksempel PFAs største kunde, HK/Privat, ikke en garanti, vil man være ringere stillet:

»Kunder, der har fået en garanti på en forrentning, har berettiget forventning om, at de penge udbetales til dem, så længe det er muligt,« lyder det fra finansekspert og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet, Lars Krull.

Han er stærkt kritisk overfor, at PFA bruger sin formue på at lokke nye kunder til i stedet for at slå sig op på at være det selskab, der er bedst til at passe kundernes penge:

»Jeg bryder mig ikke om, at man har garanteret delementer af pensionsordninger. De har kun det formål at få folk til at tage en beslutning om, hvem der skal være forvalter. Jeg kan da godt finde på at sige ja til en garanti fra en udbyder, der har masser af penge. Men så er det pludselig formuen, der bliver brugt som markedsføring – ikke den faglige investeringsviden, der ligger bag.«

Også aktuar og selvstændig pensionsekspert, Jørgen Svendsen, mener, at garantien pludselig får en værdi i krisetilfælde:

»I et worst case-scenario vil andre kunder skulle have mindre – så i den situation vil tilsagnet have en værdi. Men i det mest sandsynlige scenario vil alle kunder få det samme.«

Jørgen Svendsen henviser til, at PFA først og fremmest har indført garantierne for at lokke visse kunder til. De vil overbevise dem om, at kundekapital er et virkelig fordelagtigt produkt. Er det overhovedet lovligt at give forskelligt afkast til kunderne?

»Ja, det er principielt lovligt. PFA er jo ikke en pensionskasse, men i konkurrence med de kommercielle. PFA kan derfor i princippet differentiere og give VIP-kunderne ekstra afkast betalt af egenkapitalen. Omvendt vurderer jeg ikke, at de med det nuværende set up kan forskelsbehandle på afkast på kundekapitalen, når pengene tages fra den kollektive kundekapital. Her skal der deles ligeligt svarende til metoden for bonusrenter. Og det er præcis det, PFA gør. Alle deres kunder får og har fået helt samme afkast på deres kundekapital. Der er p.t. ingen, der har fået 20 procent, mens andre kun har fået for eksempel ti procent. Fremadrettet kan kunderne også forvente ens afkast på PFA-kundekapital.«

Fra Dansk Formue- & Investeringspleje opfordrer investeringschef Johnny Madsen PFA til at få klarlagt, hvordan kunderne er stillet: »Hvis du ikke har en officiel garanti eller en ekstra buffer i den kollektive kundekapital, er du ikke garanteret ekstra forrentning. Så kan din pension risikere at blive mindre. Det vil være rart at få de her ting klarlagt, når man nu har besluttet sig for de her ting. Man skal huske på, at afkastgarantien kræver, at PFA kan opfylde forpligtelsen. Det kan også blive et problem for PFA, hvis kunderne begynder at flytte deres formuer væk fra kundekapitalen,« forklarer Johnny Madsen, der understreger, at kunder med en skriftlig afkastgaranti altid vil være bedre stillet end kunder, der ikke har, i en krise-situation.

Berlingske Business har forelagt PFA spørgsmålet om, hvordan kunder med og uden garanti er stillet i tilfælde af et sammenbrud på de finansielle markeder. Svaret fra PFAs direktør for Koncernkommunikation & Public Affairs, Morten Jeppesen, er, at PFA-koncernen er meget solid:

»Hvad angår spørgsmål om situationen i tilfælde af, at PFA skulle havne i økonomiske vanskeligheder, kan jeg fortælle, at PFAs basiskapital pr. 30. september 2014 – som er det seneste offentliggjorte tal – er øget til 28,1 milliarder kroner – det største tal nogen­sinde. Solvensdækningen er således på 265 procent. Så alle PFAs kunder kan være mere end trygge ved PFAs finansielle situation.«

PFA var sidst i økonomisk krise i begyndelsen af 00erne.

Læs mere