PFA-formand lægger afstand til topchefs familierelationer

PFA-formand Svend Askær kræver en redegørelse fra Henrik Heideby i sagen om PFAs kundeforhold til reklamebureauet Umwelt, som hans søn er medejer af.

PFA-formand Svend Askær kræver en redegørelse fra Henrik Heideby i sagen om PFAs kundeforhold til reklamebureauet Umwelt, som hans søn er medejer af. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

PFA-formand Svend Askær vil have undersøgt, hvordan PFA-topchef Henrik Heideby har håndteret relationen til reklamebureauet Umwelt, som hans søn Mikkel Heideby ejer 16 pct. af - og som PFA er storkunde hos, som beskrevet i Berlingske Business i dag.

Formandens holdning er klar - der bør ikke være forretningsmæssige relationer til virksomheder med familiemæssige relationer.

Svend Askær, der også er formand for organisationen Lederne, vil nu bede topchefen for landets største kommercielle pensionsselskab, PFA, om en redegørelse i sagen:

”Jeg har på baggrund af artiklen i Berlingske Tidende bedt Henrik Heideby om en redegørelse til bestyrelsen, så vi kan få klarlagt, hvad der er op og ned i denne sag. Når den redegørelse foreligger, vil vi behandle den i bestyrelsen. Det er PFA’s bestyrelses holdning, at der ikke bør være forretningsmæssige relationer til virksomheder med familiemæssige relationer. Når vi har behandlet sagen i bestyrelsen, må vi samtidig vurdere behovet for at få strammet op i forhold til PFA’s generelle politik omkring forretningsmæssige relationer til virksomheder, hvor PFA-ansatte har familiemæssige relationer,” siger topchefen i en mail til Berlingske Business.

I dagens avis forsvarer PFA-koncerndirektør Lars Ellehave ellers sagen med, at man har taget tilstrækkeligt højde for den potentielle interessekonflikt, der ligger i det tætte samarbejde mellem PFA og reklamebureauet Umwelt, der har stået på siden 2008. Lars Ellehave mener her, at det er tilstrækkeligt, at han har taget sig af håndteringen af kundeforholdet, ligesom det er Umwelts direktør Martin Michael Hansen, der har været den direkte kontakt mellem PFA og Umwelt - ikke PFA-direktørens søn.

Tidligere meldte PFA ellers ud, at Henrik Heidebys søn ikke måtte arbejde i PFA direkte, men ifølge kilder som kulegravet i dagens Berlingske er det altså sket alligevel.

PFAs bestyrelse har heller ikke været orienteret om, at PFA-topchef Henrik Heidebys søn har været medejer af et reklamebureauet Umwelt, som PFA har et mangeårigt og tæt kundeforhold til.