PFA får kritik for at forskelsbehandle sine kunder

Danmarks største pensionsselskab, PFA Pension, stiller nogle kunder bedre end andre ved at omfordele milliardbeløb mellem dem. En pensionsmægler mener at den åbenlyse forskelsbehandling er et problem. PFA er uenige.

PFA får kritik for at forskelsbehandle sine kunder Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Alle kunder betaler for at få plejet deres pengeopsparing i PFA's kapitalforvaltningsselskab. En del af den betaling bliver ført tilbage til pensionsselskabet. De sidste tre år er der blevet høstet omkring 2,5 mia. kr. Efter at pengene er kommet retur bliver de delt ud, men kun til nogle kunder.

»Der sker en omfordeling, og jeg mener, at PFA er kommet for meget ud af takt. Selskabet opkræver høje priser og giver en del af indtjeningen tilbage, men kun til nogle af kunderne«, siger Jørgen Svendsen, partner i mæglerfirmaet AFPR, til Jyllands-Posten Erhverv.

PFA bruger den såkaldte kundekapitalmodel til at dele overskud og risiko med de kunder, der nyder godt af tilbageførelsen. Det er dog ikke alle, der får lov til at tegne kundekapital. Generelt er kunder med garanterede pensioner dårligere stillet.

Pensionskæmpen forsvarer sin kontroversielle kundekapitalmodel, der sidste år sendte 2,2 mia. kr. tilbage til de heldige kunder.

»Det er udtryk for, at PFA har haft et godt 2017, og derfor får kunderne et højt afkast på den risiko, de tager ved at have kundekapital,« siger Mikkel Friis-Thomsen, kommunikationsdirektør i PFA, til avisen.