Peter Belli gør folk utrygge

Ældresagen går nu i rette med Sonofon, der bruger Peter Belli i reklamer til at lokke ældre væk fra fastnettelefonen. Det gør de ældre utrygge, mener Ældresagen.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke i de ældres interesse at smide fastnettelefonen ud til fordel for mobiltelefonen, sådan som Sonofon prøver at få folk til. Det mener Ældresagen, der i IT-avisen Computerworld retter en skarp kritik mod den kampagne, som Sonofon i øjeblikket kører for produktet Yndlingsnummer.

Produktet er en simpel viderestillingsfunktion, hvor kunder med en fastnettelefon kan droppe fastnet-abonnementet, men beholde det gamle fastnetnummer - blot via mobilen. Sonofon kører i øjeblikket en række TV-reklamer med Peter Belli som frontfigur.

Hensigten med produktet er at få folk, der er på vippen til at nøjes med mobilen, endegyldigt til at droppe fastnettelefonen. De senere år har danskerne i massivt omfang svigtet den gamle fastnettelefon, mens mobilselskaberne har oplevet stor fremgang i både antallet af abonnenter og deres brug af mobilerne. Men det gælder ikke de ældre, mener Ældresagen.

"Den reklame, som Sonofon kører lige nu, er i princippet rigtig farlig. Du mister trygheden i, at tingene altid virker," siger Søren Høyer, der er markedskonsulent hos Ældresagen til Computerworld.dk. Han mener, at mobilen kan være forvirrende for ældre mennesker, fordi den kan løbe tør for strøm eller blive væk.

Selv om det ofte er uforholdsmæssigt dyrt at have både fastnet og mobiltelefon, er det alligevel, hvad Ældresagen råder deres medlemmer til.

Ældresagen har tidligere revset den danske teleudvikling. For ganske få år siden var Ældresagen en af de tidlige kritikere af elselskabernes fiberudrulning, der vil sætte elselskaberne i stand til at tilbyde højhastighedsinternet og IPTV til danskerne.

Det vakte harme hos Ældresagen, der overfor IT-avisen ComON erklærede, at de ældre, foreningen repræsenterer, er mere interesserede i at elskelskaberne koncentrerer sig om el.

Sonofon nøjes med undre sig over Ældresagens kritik og fremhæver over for Computerworld, at kunderne selv må vælge, hvilken slags telefonabonnement man vil have.

 
Læs også:

Mærsks datter er den nye stjerne

Christian Kjærs søn i jagt-kaos på svensk børs

Mærsk vil have en ny Møller ved roret