Peter Aalbæk advarer: Danmark går glip af film-millioner

Danmark bliver valgt fra af udlandet, når der skal indspilles film. Vi er simpelthen for dyre. Tidligere direktør i Zentropa Peter Aalbæk Jensen siger, at det må staten selv om, da han kører sine produktioner til udlandet.

Foto: Niels Ahlmann Olesen. Peter Aalbæk
Læs mere
Fold sammen

Danmark er et af de eneste europæiske lande, som ikke har en produktionsrabat på film og TV-serier, og det betyder, at udlandet vælger os fra, når der kigges på, hvor man kan optage sine film. Det forårsager, at staten går glip af en masse penge og beskæftigelse, når Danmark bliver valgt fra, mener Copenhagen Film Fund.
Lande i Europa foruden Danmark, der ikke har produktionsrabat på filmproduktioner er Cypern, Grækenland, Portugal og Sverige.

Thomas Gammeltoft er direktør i Copenhagen Film Fund, en fond som investerer i internationale film og tv-serier som producerer i hovedstadsregionen. Ifølge ham har film- og tv-fonde fået en større betydning, når omkostningerne til produktioner skal dækkes, men midlerne er begrænsede. Der mangler en permanent national rabatordning, som fondene kan bygge ovenpå for at tiltrække de store internationale produktioner. Det kan de ikke klare alene.

»Digitaliseringen gør, at der kommer til at mangle nogle penge i finansieringen af film og tv. Det har hidtil altid været indtægter fra DVD-salg, hvilket har udgjort 25-30 pct. af indtægterne, som producenter har brugt til at finansiere deres produktioner. De indtægter er væk nu, og dem kan den digitale distribution ikke erstatte. Der har været nogle regionale filmfonde rundt omkring i Europa, som har kunnet rejse penge i bytte for, at producenterne brugte nogle penge i den region, men uden statsstøtte bliver vi valgt fra,« siger han.



Peter Aalbæk Jensen er tidligere direktør i Zentropa og har mange års erfaring som »filmkøbmand«, som han selv beskriver det. Han er enig i, at Danmark går glip af en mulighed for at lokke store produktioner til Danmark.

»Vi går glip af pengene. Systemet er sådan set enkelt i lande med produktionsrabat, hvis man bruger to kroner, så får man én krone igen. En amerikansk film produceret i Danmark, lægger en masse penge her, men Danmark er et af de mindst attraktive lande at indspille film i,« siger han.

En analyse lavet af Copenhagen Film Fund i 2016 viser, at Danmark faktisk følger meget godt med andre lande. I analysen er Danmark sammenlignet med Sverige, Tyskland og Irland i kampen om at producere på nordeuropæiske locations.

Undersøgelsen viser, at Danmark bestemt er konkurrencedygtige på filmmarkedet, men at både Sverige, Tyskland og Irland har en fordel, da de kan facilitere større produktioner, end man kan i Danmark.


Sverige har som nævnt ikke en statsfinansieret produktionsrabat, men er speciel i den forstand, at landet har nogle store fonde, som har masser af penge til at støtte produktioner.

Copenhagen Film fund er en af tre regionale filmfonde i Danmark, der støtter produktioner, men de kan ikke følge med, når andre lande kan tilbyde billigere produktioner. Ifølge Thomas Gammeltoft skal danske og udenlandske film ikke i fremtiden gå ud fra, at Copenhagen Film Fund kan yde støtte.

»Jeg siger jævnligt nej til produktioner. Sandheden er, at vi ikke har flere penge, og produktioner vælger kun lande til, der har en national rabatordning. Næste år ved vi ikke, om vi har nogle penge overhovedet, så man kan ikke nødvendigvis regne med os som støtte,« siger Thomas Gammeltoft.



Peter Aalbæk Jensen ser sig uforstående overfor den politiske beslutning om ikke at have gunstige produktionsforhold for udlandet. Langt størstedelen af Zentropas film er indspillet andre steder end i Danmark også selvom, at handlingen foregår i København. Det har for ham ingen konsekvenser, da han understreger, at man overhovedet ikke lægger mærke til det i filmene, men siger, at man fra politisk hold burde gribe chancen, mens den er der.

»Er der et tidspunkt, man skal gøre det, så er det nu. Det har aldrig været mere attraktivt at være dansker ude i filmverdenen. Vi har en stor eksport af skuespillere og instruktører, og vi har tolv til fjorten fotografer, som fungerer på verdensniveau,« siger Aalbæk.

Norge indførte sidste år en produktionsrabat på film og serier på 25 pct. Det betyder, at den Norske stat støtter film- og tv-produktioner med op til 25 pct. af de samlede produktionsomkostninger både på norske film, men også for andre lande, som vil producere deres film i Norge.