Per Mikael sælger italiensk avis

Per Mikael Jensen fortsætter udsalget af Metro Internationals gratisaviser. Aviskoncernens danske topchef har netop solgt sin italienske gratisavis.

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen
Det meddeler selskabet i en fondsbørsmeddelelse. Som en del af handlen har Metro International indgået en franchise-aftale med den nye ejer, New Media Enterprises.

Med frasalget fortsætter den international aviskoncern med at skille sig af med gratisaviser for at forbedre nøgletallene. Metro International har under den tidligere TV 2-direktør Per Mikael Jensen blandt andet skilt sig af med sine aktiviteter i USA, Spanien og Portugal.

”Aftalen er en af flere handler som Metro International har gennemført i et forsøg på at konsolidere i en række europæiske markeder i tråd med vores strategi. Aftalen giver Metro International mulighed for at holde fast i sin eksisterende globale rækkevidde og paneuropæiske distributionsplatform, der er vigtig for vores internationale annoncører,” udtaler Per Mikael Jensen i fondsbørsmeddelelsen.

Metro Forventer at handlen vil påvirke selskabets cash flow positivt med 1,5 mio. euro (11 mio.kr.) i 2009, ligesom selve salget vil indbringe et ikke oplyst beløb.

Metro International offentliggjorde forleden resultat for første halvår 2009, hvor omsætningen er faldet med 25 pct. til 866 mio. kr., mens driften gav et underskud på 132 mio. kr.