Per Mikael Jensen i dobbeltrolle i TV 2-handel

Mens TV 2-direktøren flirtede med Metro, indgik han en historisk aftale for TV 2 med søsterselskabet Viasat.

Mens TV 2-direktør Per Mikael Jensen tyggede på jobtilbuddet fra Metro International, forhandlede TV 2 en historisk distributionsaftale i hus med et andet Kennevik-selskab, MTG-ejede Viasat. Det gør ham inhabil, mener professor ved Århus Handelshøjskole.

»Det er da kritisk. Han er klart inhabil. Det er nu op til bestyrelsen at vurdere, om han har været professionel nok til at tackle den situation,« siger Anders Drejer, professor i strategi og forretningsudvikling på Århus Handelshøjskole.

Per Mikael Jensen har nægtet at fortælle, hvornår han blev kontaktet af Metro International, men diskussionen om interessekonflikter får ham til at tale ud. Spurgt til eventuelle habilitetsproblemer under forhandlingerne af en aftale om satelit-distribution af TV 2-kanalen i starten af juni, indrømmer han en langvarig flirt med Metro.

»Jeg blev kontaktet af rekrutteringsselskabet, kort inden den aftale kom i hus, det er rigtigt,« siger Per Mikael Jensen.

God aftale for TV 2
Rekrutteringsvirksomheden Russel Reynolds tog således kontakt til Per Mikael Jensen så tidligt som midt i maj i år. Men frem til starten af juni forhandlede direktionen i TV 2 med TV-selskabet Viasat om at sende TV 2 hovedkanalen på satelit. Aftalen faldt på plads 8. juni, og i dag markedsfører Viasat massivt deres programpakker med TV 2 i digital kvalitet.

Per Mikael Jensens habilitetsproblem opstår, fordi Viasat A/S ligesom Metro International er ejet af den svenske Kennevik-koncern. Per Mikael Jensen afviser, at han har været inhabil i den sag.

»Det var jo en beslutning foretaget af den samlede direktion og godkendt af bestyrelsen. Samtidig er det en kanon aftale for TV 2. Vi fik 35 mio. kr. og får hovedkanalen bredere ud,« siger Per Mikael Jensen.

Han understreger, at Viasat ikke har fået særbehandling i forhold til den anden store satelitudbyder, Canal Digital.

»Den samme aftale ligger på Canal Digitals skrivebord, så der er ikke sket nogen favorisering af Viasat,« siger Per Mikael Jensen. Men den samlede aftale med ViaSat giver også ret til bredbåndsdistribution af TV 2 og TV 2 Zulu i en syvårig periode. Det er ikke en del af tilbuddet, Canal Digital har fået.

»Vi er alene blevet præsenteret for en pris for at distribuere TV 2 hovedkanalen, da vi allerede har rettigheder til de andre kanaler. Derfor er det kun den del af aftalen, jeg kender til,« siger Canal Digitals adm. direktør Jens Arnesen.

Han medgiver dog, at aftalen om satelitdistribution umiddelbart er fordelagtig for TV 2.

»Vi er meget interesseret i at sende TV 2 hovedkanalen via satellit, men det tilbud vi blev forelagt var for dyrt. Vi kunne ikke få en business-case til at hænge sammen ved at sælge en kanal, alle danskere allerede kan se, til en pris, der er mange gange højere end normalt,« siger Jens Arnesen.

Kritisk gennemgang
Han bekræfter dog samtidig, at Per Mikael Jensen ikke selv stod for forhandlingerne med Canal Digital. Det gjorde derimod TV 2s økonomidirektør Anders Kronborg. Det er til Per Mikael Jensens fordel, mener professor Anders Drejer.

»Han bør i den her situation enten fortælle bestyrelsen om Metros tilbud eller lægge afstand mellem sig selv og forhandlingerne med Viasat. Det første er nok utænkeligt,« siger Anders Drejer, der råder bestyrelsen til en kritisk gennemgang af Per Mikaels dispositioner siden maj.

»Bestyrelsen bør nok i alle tilfælde gå aftalerne med Viasat igennem en ekstra gang. For at være på den sikre side,« siger Anders Drejer.

TV 2s bestyrelsesformand føler sig dog sikker på den afgående direktørs tackling af interessekonflikten.

»Han har helt klart varetaget TV 2s interesser. Det er ren indtægt,« siger Niels Boserup.