Per Bank giver arbejdsro til modernisering af Føtex

Efter godt to år som kædedirektør for Føtex har Mette Maix klaret en turnaround og fået investeringskapital til at føre Føtex videre ind i fremtiden med blandt andet et helt nyt convenience-koncept.

Foto: Claus Fisker.
Læs mere
Fold sammen

Føtex lignede i lang tid en af finanskrisens helt store tabere, men varehuset har med Mette Maix i spidsen formået at genetablere det, der en overgang mindede om en synkende skude. Med åbningen af den sjette Føtex Food har Per Bank sat penge af til udviklingen af Dansk Supermarkeds satsning på convenience via Føtex.

»Det taler til Per (Bank, red.), at man kan vise resultater. Så får man arbejdsro. Vi har fået lov til at investere i kæden, og det ser jeg som et tegn på, at der er rimelig tilfredshed,« siger Mette Maix.

Danske varer og økologi i centrum

Siden hun tiltrådte som direktør for Føtex i september 2012, har Mette Maix været i fuld gang med at modernisere varehuset. Mens alt og alle under og efter finanskrisen satte fokus på discount, løb Føtex efter og endte med at miste fokus og identitet. Gule skilte med udsalgspriser skreg til kunderne, som valgte discountkæderne frem for Føtex. Nu har Mette Maix imidlertid forsøgt at finde tilbage til Føtex’ oprindelige DNA med fokus på danske varer og økologi.

»For mig er det afgørende, at vi står ved vores koncept. I mange år har alle supermarkeder lignet hinanden, men det efterlader kunderne uden noget valg,« siger Mette Maix.

Foruden mange års erfaring fra Dansk Supermarkeds ærkerival, Coop, har Mette Maix en fortid i den britiske detailgigant Tesco. Fra januar 2011 til september 2012 var hun ansat i Tesco Slovakiet, hvor hun blandt andet stod for at drive Tescos convenience-koncept, Tesco Express. Derfor ligger det heller ikke fjernt for Føtex-direktøren at stå i spidsen for det nye Føtex Food-koncept, som hun forventer kan bidrage med vækst til Dansk Supermarked.

»Hvis vi også vil have gang i vækstmotoren, er det her en måde at bidrage med flere butikker,« siger hun.

Til sommer åbner yderligere en Føtex Food-butik i samme convenience-stil et endnu ikke offentliggjort sted i København, og håbet er, at konceptet kan rulles yderligere ud.

Koncept udskudt med finanskrisen

Den nye butik på Østerbrogade i København er rent praktisk koblet op på Føtex i Husum, som blandt andet leverer friskt kød og brød til Østerbro, hvor der ikke er plads til egen slagter og bager. Butikken på Østerbro skal desuden fungere som testbutik, hvor nye varer prøves af på kunderne.

Føtex Food-konceptet blev udtænkt allerede tilbage i 2007-2008, men med finanskrisen blev projektet udskudt. Kæden blev formelt etableret i 2009. Timingen gav Føtex Food opstartsvanskeligheder, men konceptet har siden fundet sin form og de seneste par år også vist sig bæredygtigt. Det er ifølge Mette Maix resultatet af at have taget Føtex’ turnaround i flere trin.

»Vi har først sørget for at få styr på salg og bundlinjen. Nu har vi også en plan for, hvordan Føtex skal se ud på den lange bane,« siger hun.