Pensionsselskaber overvåger kunder ved svindelmistanke

Flere pensionsselskaber sætter detektiver til at overvåge kunder, når de mistænkes for svindel i sager om tabt arbejdsevne.

PFA Pension logo i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere pensionsselskaber sætter detektiver til at overvåge kunder for at afsløre svindel med tabt arbejdsevne. Det viser en rundringning lavet af Jyllands-Posten blandt landets største pensionsselskaber.

PFA Pension har for eksempel undersøgt 53 kunder for svindel de seneste år. Syv af kunderne med decideret overvågning.

»Vi hverken kan eller vil acceptere, at der er kunder, som forsøger at snyde PFA for store millionbeløb i forbindelse med sager om tilkendelse af for eksempel invalidepension. Heldigvis er det uhyre sjældent, at vi må skride så langt som til observation i disse sager,« siger juridisk direktør i PFA Pension Dorthe Bundgaard til avisen.

Hos Topdanmark er der en afdeling på 13 mand, som holder øje med svindel i forsikrings- og pensionssager, og selskabet har gennemsnitligt 500 sager om året, hvor der er mistanke om svindel. Kun ti af dem vedrører dog pensionskunder, skriver Jyllands-Posten.

Hos Alm. Brand Pension har man inden for det seneste år via »observation« i en sag fundet et misforhold.

Også SEB Pension og Nordea Liv & Pension overvåger ifølge avisen kunder ved mistanke om svindel, mens Danica Pension og AP Pension ikke gør.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe understreger over for Jyllands-Posten, at man skal være »meget forsigtig med at anvende mere aggressive overvågningsformer over for sine kunder«.