Pensionsselskab karrig med oplysninger

Halvårsregnskabsmeddelelsen fra Nordea Liv & Pension indeholder nærmest ingen informationer. Hvad skal kunderne så bruge den til, spørger pensionsmægler. Pensionsselskabet siger, at kunderne ikke vil vide mere.

Foto: Scanpix. Nordea Liv & Pension aflagde i denne uge halvårsregnskab sammen med ejeren Nordea. Pensionsselskabets regnskabsmeddelelse indeholder imidlertid så få oplysninger, at kunderne ikke bliver meget klogere af at læse den.
Læs mere
Fold sammen
Den danske pensionssektor er langsomt men sikkert ved at nærme sig det 21. århundrede - altså indføre åbenhed og gennemsigtighed, så kunderne kan få noget at vide om deres pensionsselskabs sundhedstilstand og deres egen opsparing.

Nordea Liv & Pension aflagde i denne uge halvårsregnskab sammen med ejeren Nordea. Pensionsselskabets regnskabsmeddelelse indeholder imidlertid så få oplysninger, at kunderne ikke bliver meget klogere af at læse den.

Udover en masse ord om arbejdet med at indføre åbenhed og gennemsigtighed, nogle investeringer i skove rundt om i verden, information om skattereformen og en sundhedspris, som Nordea Liv & Pension vandt i efteråret 2008 – altså uden for regnskabsperioden, indeholder regnskabet afkastet på selskabets forskellige pensionsprodukter og et enkelt tal for de løbende indbetalinger.

Lukkethed går ud over kunden
Det er væsentlig færre informationer, end da Nordea Liv & Pension aflagde regnskab i forbindelse med første kvartal. Her fortalte selskabet om de kollektive bonusreserver, omkostningerne, løbende og engangs indbetalinger, periodens samlede resultat, aktiver og egenkapital og risikotillæg.

"Nordea Liv & Pension roser sig selv for deres store åbenhed - men tilbage står pensionstageren med det store åbne spørgsmål: Hvad skal jeg bruge denne åbenhed til, når jeg ikke kan sammenligne min pensionsordning med alternative pensionsordninger i andre pensionsselskaber. Betaler jeg for meget i omkostninger? Var mit afkast godt? Er bonusgraden høj? Er kontorenten høj? Hvordan fordeles omkostningerne til administration, salg og investering? Det vil kunder gerne vide," siger administrerende direktør i Aon Private Consulting, Peter Lindblad.

Den nysgerrige kunde kan selvfølgelig gennembladre ejerens – Nordeas – halvårsregnskab, men heller ikke her bliver man meget klogere:

På side 23 i koncernens regnskab er der en kort gennemgang af livsforsikringsaktiviteterne for hele koncernen, men ikke Nordea Liv & Pension isoleret set.

Få informationer er med vilje
Pensionsselskabets administrerende direktør siger, at det er helt bevidst, at Nordea Liv & Pension sender færre tal ud i regnskabsmeddelelsen:

"Vores kunder er ikke interesserede i alle de tekniske tal. De vil gerne vide, hvordan forretningen udvikler sig og kende bonusgraden. Det ved vi, fordi vi faktisk har spurgt dem," siger Steen Michael Erichsen.

Men I oplyser jo netop ikke den nøjagtige bonusgrad. Hvorfor ikke, hvis de har givet udtryk for, at de gerne vil kende den?

"Nu er det sådan, at branchen er blevet enige om ikke at konkurrere på bonusrenten i øjeblikket. Det er årsagen til, at vi har valgt ikke at flashe vores bonusgrad direkte i meddelelsen," siger Steen Michael Erichsen.

Han understreger, at alle kunder har adgang til at alle informationer, hvis de har tilmeldt sig de elektroniske nyhedsbreve. I så fald vil de blive sendt direkte til kunden.