PC-kongen vil indtage nye troner

PCernes konge, Lenovo, har lige overtaget den amerikanske mobilproducent Motorola og IBMs division for mindre servere. Nu skal der handles, og målet er topplaceringer overalt, fortæller gigantens topchef, som Berlingske mødte.

Bortset fra Kina er Danmark det land, hvor Lenovo har den højeste markedsandel på PC-salget, fortæller Lenovos topchef, Yang Yuanqing, der har været på besøg i Danmark. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

På rekordtid har den kinesiske teknologiproducent Lenovo arbejdet sig op som verdens største PC-producent.

Næste mål er nu at erobre det globale mobilmarked fra Samsung og Apple og rykke direkte ind i virksomhedernes datahjerter ved at bruge det velkendte varemærke som murbrækker.

»Vi har næsten 20 procent af PC-markedet på verdensplan og er på blot to-tre år blevet ikke blot erhvervslivets men også forbrugernes foretrukne mærke. Efter vi lukkede aftalen med Google og overtog Motorola, er vi blevet en global spiller på mobilområdet. Det giver os en god platform til at udfordre nummer et og to, og med købet af IBMs division for mindre servere har vi nu den fulde bredde og mere end alle konkurrenterne. Vi ønsker derfor at eftergøre succesen fra PC-markedet, og her hjælper det os meget, at folk kender vort mærke, og at vi har alle salgskanalerne i orden,« siger Lenovos øverste topchef, Yang Yuanqing, til Berlingske under et lynbesøg i København i denne uge.

Den nyligt 50-årige kineser kan tilskrives æren for Lenovos raketfart mod toppen af den internationale teknologiverden. Han har stået i spidsen for Lenovo siden 2009 og var tidligere bestyrelsesformand for koncernen, der trods sit kinesiske ophav har en meget international sammensætning af ledere.

Danmark lige efter Kina

»Bortset fra i Kina er Danmark det land, hvor vi har den højeste markedsandel på PC-salget. I Kina er den 37 procent og i Danmark 32 procent, så der mangler kun fem procent,« siger han spøgefuldt.

Han kalder det »utroligt«, at det på så kort tid er lykkedes at blive verdens største med først Thinkpad-mærket og på det seneste designermærket Yoga, hvor den tynde skærm kan foldes helt rundt.

»Vi er kommet fra stort set intet – og så giver det ovenikøbet overskud. Jeg er stolt af vor position i Danmark og Norden, ikke kun på grund af markedsandelen, men fordi vi nu er det foretrukne mærke også hos privatkunder. Hvert marked er vigtigt. Hvis ikke vi kan få godt fat her i Danmark, skal vi jo have det endnu mere i andre lande,« siger Yang Yuanqing.

Lenovos markedsandel på PC-salget i Europa lå i juli-september på 19,3 procent.

»PC-industrien er meget stor med en omsætning på 200 milliarder dollar. Den er blevet mere moden, så vi vil ikke længere se hypervækst dér, men Lenovo vil fortsat vokse. Samsung og Sony har trukket sig ud af PC-salget, den næste kan blive Toshiba. Om tre år vil der kun være fire-fem spillere, og her vil Lenovo helt sikkert være vinderen. Vi vil vokse yderligere og tage marked fra dem, der forlader det, for vi har stadig rollen med at forny den traditionelle PC,« forklarer Yang Yuanqing.

Nu er Lenovo global

Men selv om Lenovo har formået at trodse den generelle nedgang i PC-salget, er topchefen ikke et øjeblik i tvivl om, at smartphones og tavle-PCer er vejen frem.

»Ellers kan vi ikke sikre en bæredygtig vækst – og det er vigtigt for et børsnoteret selskab. Hvis vi skal vinde disse markeder, er vi nødt til at være globale. Lige nu har vi god succes i Kina og i Sydøstasien, Rusland, Mellemøsten og Afrika – men hidtil har vi stadig ikke været globale. Og hvis man ikke selv ejer nok patenter, skal man betale rettigheder, og så er man ikke konkurrenceduelig. Derfor aftalte vi med Google at købe Motorola. Det giver os adgang til flere patenter, og Motorola har gode forbindelser på telemarkedet og står godt i Nord- og Sydamerika,« forklarer han.

Lenovo overtog 30. oktober den amerikanske mobilgigant Motorola fra Google for 2,91 milliarder dollar og 29. september produktionen af mindre servere fra IBM for 2,1 milliarder dollar. Yang Yuanqing har tidligere sagt, at der går mindst et år, før Motorola giver overskud, men med Motorola i folden genindtager Lenovo tredjepladsen på mobilmarkedet efter Samsung og Apple, kort efter at den kinesiske smartphoneproducent Xiaomi lige havde overhalet Lenovo, som i mange år selv i mindre skala har produceret telefoner.

Går forbrugerne gyldne tider i møde med avancerede telefoner til meget lave priser på grund af konkurrencen?

»De to store (Samsung og Apple, red.) ligger i den dyre ende. Lenovos styrke er, at vi ved, hvordan man balancerer innovation og effektivitet, fordi vi selv både udvikler og producerer produkterne. Det gør dem til at betale. Og derfor vil priserne på mobiltelefoner fortsat falde, men på forskellig vis,« siger han.

En overraskelse...

Og det bliver »samme historie med IBM-serverne«, som Yang Yuanqing udtrykker det.

»Vi ønsker mere vækst, og her kan Lenovo udvide. IBM leverer god teknologi i god kvalitet, men ved ikke, hvordan de tjener penge på det. Det ved vi. Med dette opkøb har vi den fulde produktbredde, og vi kan udnytte, at vi har forsyningskæden i orden, så når vi sælger PCer til virksomheder, kan vi nu også tilbyde servere. IBM er stærk blandt store virksomheder, Lenovo er det blandt små og mellemstore virksomheder,« siger han.

Hvad har Lenovo af overraskelser i 2015?

»Hvis der er noget, der overrasker dig, vil det også overraske mig! Jeg kan kun fortælle, hvad vi planlægger. Men sandsynligvis vil vor vækst overraske alle,« ler han.