Patentekspert spår dansk innovationsboom

Konsulentbureauet Awapatent vurderer, at danske virksomheder lige nu skruer markant op for innovationen. Og det vil begynde at slå igennem næste år.

Krisen er ved at være sejlet agterud, og det får danske virksomheder til at skrue op for innovationsindsatsen.

Patentkonsulent­bureauet Awapatent har foretaget en undersøgelse for at blive klog på udviklingen, og den viser, at over 37 procent af de adspurgte virksomheder forventer at have flere ansatte til innovation ved årets slutning end ved begyndelsen af 2015.

Den forøgelse skal ses i forhold til, at samme rundspørge sidste år viste, at 28 procent af de adspurgte forventede flere ansatte afsat til innovation. Undersøgelsen er blevet foretaget af analysebureauet Yougov, der interviewede 100 virksomheder. Alt i alt vidner den om, at der kan være sket et stemningsskift i erhvervslivet, siger patentspecialist Torben Ravn Rasmussen fra Awapatent.

Optimistiske virksomheder

»De nye tal viser optimisme blandt de danske virksomheder, og det er gode nyheder til dansk erhvervsliv. Forskning og udvikling i dag betyder ny teknologi og vækst i morgen og dermed en lys fremtid for erhvervslivet. At der er en så betydelig bedring på netop innovationsområdet er, som jeg ser det, et tegn på, at virksomhederne for alvor ryster finanskrisen af sig,« siger han.

Awapatent er en svensk konsulentvirksomhed med hovedkvarter i Malmø og kontor i København, hvor Torben Ravn Rasmussen sidder.

Den interesserer sig for tendenser på det innovative område, da dens hovedvirke er rådgivning i forbindelse med og udarbejdelse af patentansøgninger. Nye opfindelser er altså lig med merarbejde for virksomheden, der samlet har 300 ansatte på hver side af Øresund. Og patenteksperten er ikke bange for at sætte lighedstegn mellem øget innovationsindsats i virksomhederne og afkastet i form af regulære nye produkter.

»Man kan godt stole på, at tendensen har betydning. Over en tredjedel af virksomhederne øger antallet af medarbejdere, og det vil kunne mærkes. Det er selvfølgelig ikke sådan, at det er én til én – altså at én ansat skaber én opfindelse, der bliver til ét nyt produkt,« siger han og tilføjer:

»Men det er klart, at der ligger en strategi bag, når virksomheder bruger flere penge på innovation. Virksomhederne håber og arbejder på, at der kommer nye produkter og forretningsplaner ud af det her.«

Og det er lige præcis derfor, at netop Awapatent holder nøje øje med udviklingen. Den er med en årlig omsætning på knap 60 millioner euro (cirka 450 millioner kroner) blandt de vægtige aktører i branchen og skal være parat til at imødekomme en potentiel stigning i antallet af kunder.

Nye produkter udvikles på et par år

»Det er en af årsagerne til, at vi laver de her undersøgelser. Vi forsøger at dykke lidt ind i fremtiden. Vi er en rådgivningsvirksomhed, og vi forsøger at skræddersy vores rådgivning efter de behov, vi kan se dukke op. Og vi håber og tror selvfølgelig, at der kommer opfindelser ud af den her øgede innovationsindsats, som skal patenteres,« siger han.

Konsulentvirksomheden har dog lidt tid til at forberede sig. For erfaringsmæssigt går der nogen tid, inden en øget forskningsindsats kaster reel innovation af sig.

»Hos Awapatent ser vi ofte, at produktudviklingsfasen svinger mellem ét og to år. Der er selvfølgelig undtagelser, for eksempel medicinalbranchen, men i reglen kan vi se, at investeringer i produktudvikling ofte bærer frugt et til to år, efter at projektet er sat i gang,« siger Torben Ravn Rasmussen og tilføjer:

»Får danske virksomheder herudover styrket produktudviklingskompetencerne, vil vi se en brat acceleration af ny teknologi og nye innovative produkttyper på markedet i 2016.«