Passagerfly er landet fra verdens længste ruteflyvetur

Verdens længste flyverute er nu åbnet mellem Singapore og New York.

Singapore
(Arkivfoto) Singapore Airlines åbner en ny kommerciel passagerflyrute mellem Singapore og New York. Turen kan tage op til 19 timer. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROSLAN RAHMAN / AFP

En masse flyentusiaster stod spendt og fulgte med, da Singapore Airlines’ Flight SQ22 lettede fra Changi Airport klokken 17.37 torsdag eftermiddag.

Da flyet begav sig ud på den over 15.000 kilometer lange flyvetur mod USA, markerede det nemlig åbningen af verdens længste passagerflyrute mellem Singapore og New York. Den overgår Qatar Airways’ 14.500 kilometer lange rute fra Auckland i New Zealand til Doha i Qatar samt Quantas’ rute fra Perth i Australien til London.

Turen til New York var i udgangspunktet sat til at tage 18,5 timer, men landede allerede efter 17 timer og 52 minutter på Newark Airport klokken 05.29 lokal tid, da vejrholdende var gode.

En af de begejstrede passager om bord på flyet til New York var Geoffrey Thomas, chef for ratingsiden Airlinesrating.com. Han har også tidligere været på jomfruflyveture, blandt andre turen mellem Australien og England. Det var en stor oplevelse, fortæller han til BBC.

»Det var en kæmpe begivenhed. Vi stod mere eller mindre op under hele flyveture. Det var utrolig spændende. Der var nærmest feststemning om bord.«

Der var muligvis også være lidt ekstra plads til at stå op og feste i flyet mod New York, da flyet lettede fra Singapore med 11 frie sæder.

Følg flyets rejse her.

Tiltænkt forretningsrejsende

Ruten bliver fløjet af et Airbus A350-900 ULR, som er særligt bygget til lange flyveture. Det har i udgangspunktet en kapacitet på 300 passagerer, men i Singapore Airlines’ tilfælde har flyet 161 pladser – 67 business class og 94 premium economy class.

Med andre ord er flyet hovedsagligt designet til businesskunder, der er villige til at betale lidt mere.

»Det er en rute mellem to massive finansielle knudepunkter, så flyet vil primært være rettet mod forretningsfolk eller velbemidlede rejsende, der ønsker bekvemmeligheden af en non-stop-flyvning,« siger Geoffrey Thomas, chef for flyrating-siden Airlinesrating.com til BBC.

På business-class vil passagerer have en seng at sove i, og for de resterende passagerer er benpladsen og komforten hævet.

Det er ikke planen, at der skal tilbydes pladser på økonomiklasse på ruten.

Singapore Airlines samme rute fra Singapore til New York mellem 2004 og 2013. Den gang var flyet et Airbus A340-500, som imidlertid brugte op til 30 pct. mere brændstof end det nye Airbus A350-900 ULR.

Fremtidens flyvning

Et Airbus A350-900 ULR  kan flyve nonstop i op til 20 time og har dermed den længste flyvekapacitet af alle passagerfly.

Ifølge Geoffrey Thomas er der stor efterspørgsel på de lange flyveture, og han forventer derfor, at  vi i fremtiden vil se flere langdistanceruter åbne.

»På Qantas rute fra Perth til London er gennemsnitligt en dækning på 92 pct. af sæderne på økonomiklasse og 94 pct. på premium klasse. Så fra et flyselskabs perspektiv er ruterne indtjeningsdygtige,« siger han.

Quantas diskuterer ifølge BBC både med Airbus og konkurrenten Boeing muligheden for at åbne en direkterute fra Sydney til London. Det vil i så fald overgå Singapore-New York ruten som verdens længste.

Også direkte fly fra Australien til Nordamerika er på tegnebrættet.

»Vi er på vej ind i en ny æra for rejser,« siger Geoffrey Thomas.