Pas på kinesiske hjemmesider i netjulehandlen

Man kan komme galt afsted i kinesiske webshops.

Selv om hjemmesiden med det gode tilbud ser europæisk ud, kan den snildt have hjemme i Kina og blive pålagt told, moms og gebyrer og i værste fald vise sig at være en kopi. Det er velkendt problem, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens EU-kontor, Forbruger Europa ifølge Dagbladet Børsen.

»Hvis varen viser sig at være en kopi, så kan den blive tilbageholdt og destrueret af Skat. Det er ikke sikkert, at man bliver stævnet (og ender med bøde red.), det er op til varemærke-indehaveren – som eksempelvis er repræsenteret af en advokat i Danmark til at varetage mærkets interesser,« siger Martine Kiding, Forbruger Europa, til Børsen.

Derudover kan man risikere, at der skal betales moms, importgebyr og told, som snildt kan løbe op i et beløb, der er ude af proportioner i forhold til varens værdi. I værste fald kan man komme til at betale en bøde til rettighedshaveren for mærkevaren, lyder det fra Forbruger Europa.

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) fraråder forbrugerne at foretage e-handel i Kina, selv om det kan være svært, hvis domænenavnet er europæisk.

BNB