Panik på diabetesmarkedet

Når truget er tomt, bides hestene, hedder et mundheld

.På diabetesmarkedet er aftagende vækst nok til, at der bliver panik. Aktierkurser styrtdykker, og topchefer ryger i svinget. Det så man i begyndelsen af denne uge. Anledningen var, at en af de helt store spillere, franske Sanofi, aflagde hæderligt kvartalsregnskab, som blev fulgt af en udtalelse fra topchefen, Christoffer Viehbachers, om fremtiden i USA.

»Vi har fornylig set mere udfordrende prisforhold på diabetesmedicin i USA. Det vil påvirke vores diabetessalg i 2015,« lød det fra Viehbacher i regnskabsmeddelelsen.

Bang sagde det, og Sanofis kursværdi faldt med op mod 70 mia. kr. Det største kursfald i fem år. Kursen på Novo Nordisk og andre diabetesselskaber fulgte med ned med et fald i størrelseordenen seks pct.

Egentlig var der ikke noget overraskende i udmeldingen. Har man fulgt Novo Nordisk, vil man vide, at Novos topledelse længe har talt om prispres og udfordringer i USA uden panik. Men Sanofi havde tirsdag to problemer, som Novo Nordisk ikke har.

Sanofi har for det første reelt kun et diabetesprodukt i porteføljen, nemlig den langtidsvirkende insulin Lantus, der snart løber af patent, og som tæller omkring en fjerdedel af omsætningen. Lantus har været Sanofis største vækstdriver i årevis.

For det andet havde Sanofi op til tirsdag uro i topledelsen. Bestyrelsen var utilfreds med samarbejdet med Viehbacher og hans måde at håndtere selskabets udfordringer på. For at gøre det hele værre, var et brev, hvor Viehbacher beder for sit liv som topchef, blevet lækket til den internationale presse. Resultatet var, at Viehbacher onsdag formiddag blev fyret på gråt papir.

Novo Nordisks topledelse derimod kan sidde tilbage og