Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det danske smykkefirma Pandora er de senere år bare vokset og vokset. Men den tendens ser nu ud til at løje en smule af.
I hvert fald lander firmaet en mindre stigning i væksten i selskabets regnskab for andet kvartal end forventet. Omsætningsvæksten ligger nu på 20 procent, men ifølge Ritzau Finans var det ventet, at den ville ligge på 24,1 procent.
En hel del selskaber vil nok dåne ved tocifrede vækstrater omkring 20 procent, men for Pandora ligger det faktisk under virksomhedens hidtidige præstationer. Til sammenligning havde Pandora en salgsvækst i samme kvartal for et år siden på 41,4 pct., og i første kvartal var væksten på 34 pct målt i danske kroner.
Om regnskabet påpeger Pandoras topchef Anders Colding Friis, at væksten i alle regionerne fortsatte i 2. kvartal. EMEA og Asien og Stillehavsområdet fortsatte den gode udvikling med tocifret omsætningsvækst. Derudover steg salget i Nord- og Sydamerika med ti pct.i lokal valuta.
»Jeg er meget tilfreds med regnskabet for andet kvartal, som viser en vækst i lokal valuta på 25%. Vi har 2-cifret vækst i alle regioner og fremgang i alle vores smykke-kategorier, så jeg er godt tilfreds med regnskabet.,« siger han i en skriftlig kommentar til regnskabet.
Selv om væksten så småt løjer af i selskabet, vil man åbne flere butikker end ventet. Tidligere var det planen at åbne 275 butikker, men det skrues nu op til 300 butikker i år.
Bundlinjen for anden kvartal gav et overskud på 1,22 mia. kr efter skat., hvor analytikerne ifølge Ritzau Finans havde forudsagt et overskud på 1,26 mia. kr.
I andet kvartal af 2015 lød nettooverskuddet på 910 mio. kr.