Pandoras kommunikationsdirektør stopper midt i kursstormvejr

Pandora skal finde ny kommunikationsdirektør efter Kristian Lysgaard har sagt sin stilling op.

Foto: Morten Germund

Kristian Lysgaard stopper som kommunikationsdirektør i Pandora. Det sker på et tidspunkt, hvor smykkevirksomheden kæmper med at kommunikere tydeligt til aktiemarkedet.

»Jeg har valgt at stoppe ved udgangen af august. Jeg har en anden plan, som jeg ikke kan offentliggøre endnu,« siger Kristian Lysgaard til Berlingske.

Lysgaard har været tre år i Pandora. Martin Kjærsgaard Nielsen forsætter i rollen som pressechef, mens Pandora har sat en proces i gang med at finde en ny kommunikationschef.

Lysgaard siger farvel efter en periode, hvor Pandora-aktien har været udsat for store kursudsving. I forbindelse med halvårsregnskabet i sidste uge faldt aktien med næsten 14 pct., efter tal som selskabet selv kommunikerede ud som ”tilfredsstillende”.

Efterfølgende forklarede topchef Anders Colding Friis, at han naturligvis følger med i aktiemarkedets reaktion, men at han var glad for at selskabets omsætning i seneste kvartal voksede med 12 pct.

»Vi kommunikerer gennem vores handlinger og vores regnskaber. I det her kom der 12 pct. (vækst i omsætningen, red.) ud af det,” sagde Anders Colding Friis til Berlingske.

Lysgaard har primært haft ansvar for den eksterne og interne kommunikation, mens det er den såkaldte investor relations-afdeling som står for kontakten til investorer og analytikere.

Søndag skrev Økonomisk Ugebrev, at nogle analytikere mener, at regnskabet for andet kvartal var sminket. De henviser til, at Pandora har forbedret indtjeningen med 150 mio. kr., alene fordi selskabet har ændret praksis for hvordan den amerikanske forretning modtager returvarer.

Mandag er Pandora faldet med yderligere godt tre pct., og aktien har siden årsskiftet mistet ca. 28 pct.

Kristian Lysgaard har tidligere haft ledende kommunikationsstillinger i Velux, Nycomed, KPMG og Skanska.